Hautausmaakierroksilla kuullaan mieleenpainuvia tarinoita

Ohjatut hautausmaakierrokset ovat hyvä keino tutustua paikallishistoriaan.

Nurmon hautausmaa, taustalla häämöttää Nurmon kirkko.

Ohjatuille hautausmaakierroksille voi osallistua maksutta Törnävän, Nurmon, Peräseinäjoen sekä Ylistaron hautausmailla. Kuva: Sarah Senf.

Rähjäinen mies lähtee Seinäjoelta Helsinkiin. Hän ostaa klarinetin. Rautatieasemalla mies kiinnittää poliisin huomion, sillä tuliterä klarinetti ja sen omistajan ulkoinen olemus eivät käy yksiin. Kuittiakaan ei ole.

– Mies alkoi soittaa klarinetilla Porilaisten marssia todistaakseen olevansa muusikko. Hän soitti sitä niin pitkään, että poliisit kyllästyivät ja päästivät hänet jatkamaan matkaansa, kertoo Seinäjoella hautausmaakierroksia järjestävä Merja Lamminkangas.

Mies oli nimeltään Aleksanteri Wigell, värikäs persoona, hanttihommia ikänsä tehnyt muusikko, joka on haudattu Törnävän hautausmaalle.

– Hänestä jäi jäljelle sanonta ”vielä vaan, sanoi Vikelli”, joka jäi elämään Helsingin rautatieasemalla tapahtuneen soittotilanteen vuoksi.

Seinäjoen majakanvartija

Hautausmaat ovat täynnä mieleenpainuvia tarinoita. Hyvä esimerkki on lakeuksilla asunut majakanvartija.

– Joel Spets oli kotoisin Jouppilankylästä, toimi armeijassa tarkka-ampujana ja meni sen jälkeen jonnekin etelärannikolle saaristoon majakanvartijaksi, Lamminkangas kertoo.

Spets oli kova työväenliikkeen kannattaja. Seinäjoelle muuttaessaan hän oli perustamassa alueelle työväenyhdistystä, mikä lopulta koitui hänen kohtalokseen.

– Hänet pahoinpideltiin aatteensa vuoksi, ja hän kuoli saamiinsa vammoihin. Hän testamenttasi omaisuutensa työväenliikkeelle.

Lamminkangas kertoo myös Liisasta, jonka Östermyran ruukin patruuna oli löytänyt pienenä tyttönä kävelemässä tietä pitkin. Liisa ei tiennyt muuta kuin nimensä. Pikkulikkana hän asui eri taloissa ja teki pikkupiian hommia. Hän asui aikansa yhdessä talossa ja siirtyi sitten seuraavaan. Kyläläiset kasvattivat hänet yhdessä.

– Hän meni naimisiin ruukin työntekijän kanssa ja tuli raskaaksi, mutta hänen miehensä ehti kuolla ennen lapsen syntymää.

Leskeksi jäätyään Liisa kiersi Lamminkankaan mukaan ”kylätalkkarina” talosta toiseen.

– Kun ennen vanhaan lähdettiin kylään, siellä oltiin vähintään viikko. Kesti-Liisana tunnettu Liisa toimi majapaikassaan työnjohtajana varmistaen, että piikojen ja renkien työt tulivat tehdyiksi.

Aikuiseksi tultuaan ja leskeksi jäätyään kyläläiset rakensivat Liisalle mökin. Hänen ainoa poikansa lähti Amerikkaan.

– Sukututkijat ovat selvittäneet Liisan taustat. Hän oli kotoisin Jouppilankylästä, mutta kukaan ei tiedä, tiesikö Liisa itse omista juuristaan.

Haudat kertovat historiasta

Lamminkangas on vetänyt ohjattuja hautausmaakierroksia viiden vuoden ajan. Enimmillään väkeä on yhdelle kierrokselle osallistunut lähes sata.

– Jos taas vettä on tullut kuin aisaa, silloin väkeä on vähemmän. Osallistujamäärä riippuu paljon säästä.

Suositut kierrokset toimivat myös hyvänä tutustumistapana uuteen kotipaikkakuntaan.

– Viimeksi kierroksella oli pariskunta Lehtimäeltä. He olivat juuri muuttaneet Seinäjoelle, ja halusivat tutustua kotikaupunkiinsa, Lamminkangas kertoo.

Monet tulevat kierrokselle myös uudelleen.

– Monet käyvät joka vuosi. Asiaa on kuulemma niin paljon, ettei kaikkea muista ja aina oppii uutta.

Viime kesän hautausmaakierroksiin vaikutti korona, mutta tänä vuonna tilanne on palannut normaaliksi.

– Olemme ulkona, ja turvavälit toteutuvat, kun porukka hajaantuu käytävien väliin, Lamminkangas toteaa.

Maksuttomille hautausmaakierroksille voi osallistua Törnävän, Nurmon, Peräseinäjoen ja Ylistaron hautausmailla.

Teksti: Juho Kuorikoski

Hautausmaakierrokset