Hautausmaat

Tutustu Seinäjoen seurakunnan hautaismaihin Törnävällä, Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa. Tarjoamme omaisille haudanhoitosopimuksia, jotka mahdollistavat joustavan palvelun ja haudan kauniin ylläpidon.

Kysy hautojen hoidosta hautaus- ja puistotoimelta

Kysy hautausmaiden ja puisto- ja viheraluiden hoidosta, sekä hautainhoitorahaston hoitoon otettujen yksityisen hautojen hoidosta hautaus- ja puistotoimelta: Hautaus- ja puistotoimen yhteystiedot.

Kitinojan hautausmaan hautojen hoidosta lisätiedot Kyläkirkkoyhdistykseltä.

Tee haudan hoitosopimus

Seinäjoen seurakunnalla on haudanhoitosopimuksia yhdelle kesälle, viideksi vuodeksi tai rahastohoitona omaisten sijoittaman pääoman mukaan.

Kesähoidoista ja viiden vuoden hoitosopimuksista tulee hoitokauden päätyttyä automaattisesti tarjouskirje seuraavan vuoden huhtikuussa, jolloin laskun maksamalla vahvistaa hoitosopimuksen jatkumisen tulevan hoitokauden. Rahastohoitosopimuksissa pääoman loppumisesta ilmoitetaan kirjeellä, jolloin omaisilla on mahdollisuus jatkaa hoitosopimusta lisäämällä pääomaa. Rahastohoitosopimukseen voi sisällyttää myös kynttilöiden vientiä haudalle pyhäinpäivänä tai jouluna, äitienpäiväruusun istutus äitienpäiväksi ja kanervien syksyksi.

Haudanhoitosopimusten sisältö ja hinnoittelu on harmonisoitu koskemaan Nurmon, Peräseinäjoen, Seinäjoen ja Ylistaron hautausmaiden haudanhoitoa. Hoitotarjoukset postitetaan huhtikuun alussa, uusia tilauksia saa tehdä ympäri vuoden. Kesälle 2024 voi uusia tilauksia tehdä 1.7.2024 asti. Asiaa koskevat tiedustelut puhelinnumerosta 044 751 0428 tai sähköpostilla seinajoki.hautatoimi@evl.fi.

Tilaa läheisen haudanhoito tämän tilauslomakkeen kautta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hoitosopimuksen sisältö

Kukkahoito
1 vuosi, hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan

• kevätsiivous
  • kukkapaikan ja nurmi- tai hiekkapinnan kunnostus ja lannoitus
  • kukkaryhmät (pää- ja reunakasvit esim. mukulabegonia ja hopealehti tai pelkkää pääkasvia) istutuksineen
  • noin 15 hoitokertaa sisältäen kastelun kukkien ja nurmi- tai hiekkapinnan osalta
  • lannoitukset, kasvinsuojeluruiskutukset
  • hautamuistomerkin pinnan huuhtelu vedellä tarvittaessa
  • kukkien poisto syksyllä kukkapesästä
  • syyssiivous

Hoito ilman kukkia tai perennahoito
1 vuosi, hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan

• muuten samat toimenpiteet kuin edellä, mutta kukkaryhmä istutuksineen ei kuulu sopimukseen
  • jatkossa kukkaryhmän hoito normaalisti
  • perennaryhmän istutus sovitaan erikseen

Peruskunnostus
Hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan

• kertaluonteisesti kunnostetaan ja lannoitetaan kukkapaikka sekä nurmi-/hiekkapinta keväällä
  • Ei sisällä kivitöitä eikä jatkohoitoa

Kasteluhoito
Hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan

• 15–17 kastelukertaa, alkaen 10. kesäkuuta syksyyn asti, kastelukerroista 2 on lannoitekasteluja

Nurmi- tai hiekkahoito
Hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan

• kunnostetaan nurmi- tai hiekkapinta keväällä
  • hoidetaan nurmi- tai hiekkapinta alkaen 10. kesäkuuta syksyyn asti
  • nurmihaudoissa viimeistellään (trimmerillä) hautamuistomerkin ympärys

5 vuoden hoito

• samat toimenpiteet kuin kukkahoidossa 5 vuoden ajalle

Rahastohoito

• samat toimenpiteet kuin kukkahoidossa sijoitetun pääoman ajalle

Callunat tai äitienpäiväruusut

• istutetaan hoitosopimuksessa sovittu kappalemäärä tai voidaan sisällyttää rahastohoidon ohjelmaan
  • callunoiden syysistutuksen yhteydessä havutetaan myös kukkapaikan multapinta

Hautakynttilät

• viedään ja sytytetään haudoille hoitosopimuksessa sovittu kappalemäärä hautakynttilöitä
  • voidaan sisällyttää rahastohoidon ohjelmaan ja ajankohdat sovitaan etukäteen
  • vaihtoehtoisia ajankohtia pyhäinpäivä, jouluaatto ja uudenvuodenaatto

Hautamuistomerkin oikaisu

• veloitetaan tuntityönä 50 €/tunti

Haudanhoitohinnat 2024

Kesähoidot

Käytössä 1–9 metrin paikkoja. Hoito hautapaikan leveyden mukaan. Alla taulukossa hinnat euroina.

Hoito 1 m 2 m 3 m 4 m 5 m
Kukkahoito 68 78 88 98 108
Alkukunnostus 1. kesähoitoon 10 20 30 30 30
Hoito ilman kukkia tai perennahoito 58 68 78 88 98
Peruskunnostus 50 55 60 65 70
Kasteluhoito 47 52 57 62 67
Nurmi- tai hiekkahoito 47 52 57 62 67

5 vuoden hoitosopimukset

Hoito hautapaikan leveyden mukaan. Alla taulukossa hinnat euroina.

Hoito 1 m 2 m 3 m 4 m 5 m
Kukkahoito 340 390 440 490 540

Kukkia käytetään yhtä hautapaikkaa kohden kaksi pääkasvia + reunakasvit tai kolmen pääkasvin ryhmä. Jatkossa pääkasvien määrä lisääntyy yhdellä jokaista lisäpaikkaa kohden.

Rahastohoito: sopimuksen mukaan samat toimenpiteet kuin kukkahoidossa sijoitetun pääoman ajalle.

Callunat ja äitienpäiväruusut: 15 €/kpl

Hautakynttilät: Pyhäinpäivä, jouluaatto ja uudenvuodenaatto 15 €/kpl