Ruokapankki

Tarvitsetko ruoka-apua? Ruokapankki välittää maksutonta ruoka-avustusta tilapäisesti vaikeassa elämäntilanteessa oleville kotitalouksille.

Miten haen apua?

Ruoka-avun saamisen edellytyksenä on aina ensin keskustelu diakoniatyöntekijän kanssa, joko puhelimitse tai paikan päällä diakoniatoimistossa. Ruoka-apua on mahdollista hakea diakoniatoimistosta taloudellisen tilanteen ollessa erityisen vaikea, kun Kelan perustoimeentulotuki tai kaupungin sosiaalitoimen myöntämä toimeentulotuen lisäosat eivät riitä.

1. Ruoka-apupyyntö: Ruoka-avun myöntää diakoniatyöntekijä, jonka kanssa kartoitetaan apuahakevan elämäntilanne ja harkinnanvaraisesti tarvittaessa myönnetään avustus.

Seinäjoen alueella asuva soita numeroon 06 418 4902 tiistaisin ja torstaisin kello 9–12 tai varaa kasvotusten tapahtuva aika seurakunnan diakoniatoimistoon diakoniatyöntekijän kanssa.
    Jos asut Nurmossa, Ylistarossa tai Peräseinäjoella, soita oman alueesi diakoniatyöntekijälle, yhteystiedot löytyvät sivulta seinajoenseurakunta.fi/diakoniatoimistot

2. Ruokakassin haku päätöksen jälkeen: Ruokapankki avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 12.30–16.30. Yksi hakija / ruokakunta kerrallaan. Ruokapankki toimii osoitteessa Matti Visannin kuja 15 B, 60100 Seinäjoki.

Ruokapankin kevätkauden ensimmäinen jakokerta on tiistaina 9.1.2024.
Ruokapankissa ei ole elintarvikejakoa 28.3., 2.4. eikä 9.5.2024.

Lue Ruokapankin käytännöt ja ohjeet

Ruokakassiin oikeuttava päätös on mahdollista saada ottamalla yhteyttä Seinäjoen seurakunnan diakoniatyöntekijöihin, mikäli taloudellinen tilanne on erityisen vaikea eikä Kelan perustoimeentulotuki tai kaupungin sosiaalitoimen myöntämä toimeentulotuen lisä tai täydentävä osa riitä.

Ruoka-avun saamisen edellytyksenä on aina ensin keskustelu diakoniatyöntekijän kanssa. Diakoniatyöntekijän kanssa kartoitetaan apua hakevan henkilön/perheen elämäntilanne ja harkinnanvaraisesti tarvittaessa myönnetään avustus. Avunhakijan taloudellisen tilanteen kirjaamista varten on mukana oltava tiedot/päätös mahdollisen toimeentulotuen, sairaseläkkeen, kela-päivärahan tai vastaavan etuuden maksamisesta. Opiskelijoilla on oltava mukana todistus opiskelupaikasta.

Ruokakassi on haettava aina henkilökohtaisesti. Ystävä, luotettu henkilö tai tukihenkilö voi diakoniatyöntekijän antamalla luvalla hakea ruokakassin sairastapauksissa tai muissa erityisissä tilanteissa. Ruokakasseja voidaan toimittaa kotiin silloin, kun avuntarvitsija ei terveydellisistä syistä pysty sitä itse hakemaan eikä hänellä ole ketään läheistä ihmistä tai ystävää joka voi sen hänen puolestaan hakea. Ruoka-apua ei voi soittaa toisen henkilön puolesta, vaan jokaisen ruoka-apua tarvitsevan tulee asioida henkilökohtaisesti.

Kappeliseurakuntien alueilla asuvat ihmiset keskustelevat ruoka-avusta ja muusta taloudellisesta avusta alueensa diakoniatyöntekijöiden kanssa.

Kuka voi kuulua Ruokapankin avustuksen piiriin?

Ruokapankin avustuksia voivat saada henkilöt/perheet, joiden perustoimeentulo ei ole riittävä, sekä myös eri syistä taloudellisiin vaikeuksiin joutuneet. Myös yksin asuvat peruspäivärahalla elävät henkilöt voivat tarvittaessa saada ruokakassin.

Mitä ruokakassi sisältää?

Esimerkki ruokakassin sisällöstä:

• Jauhelihaa
  • Makaronia
  • Makkaraa
  • Leikkelettä
  • Kananmunia
  • Jogurttia/rahkoja
  • Leipää
  • Mahdollisesti muita lahjoitettuja tuotteita, joiden määrä ja koko vaihtelee

Huomaathan, että ruokakassin sisältö vaihtelee riippuen lahjoitetuista tuotteista. Huomioimme ruokavaliot mahdollisuuksien mukaan, joten kerrothan niistä diakoniatyöntekijälle ruoka-avun myönnön yhteydessä.