Häät

Millaiset ovat teidän unelmahäänne? Seinäjoen seurakunnan kirkot Seinäjoella, Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa tarjoavat kauniit puitteet ikimuistoiseen hetkeenne.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on oikeudellinen tapahtuma, mutta myös pyhä toimitus, jossa Jumalalta pyydetään liitollenne siunausta. Valtaosa valitsee kirkollisen toimituksen, mutta avioliiton voi solmia myös siviiliviranomaisen edessä.

Mitä sinun tulee huomioida ennen häitä?

• Tee avioliiton esteiden tutkinta ja hae esteettömyystodistus verkossa osoitteessa evl.fi aikaisintaan 4kk - viimeistään 7 vrk ennen vihkimistä. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja.
  • Varaa vihkipaikka, pappi ja kanttori/muusikko soittamalla lähimpään Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistoon. Palvelutoimistojemme yhteystiedot löydät seinajoenseurakunta.fi/info ja asiointi
  • Hanki kaksi todistajaa vihkitilaisuuteen, jotka ovat vähintään 15 vuotta täyttäneitä.
  • Pappi käy kanssanne vihki- eli toimituskeskustelun, jossa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan muista käytännön asioista.

Tilavaraukset Seinäjoen seurakunnassa

Useimmiten vihkiminen tapahtuu kirkossa, mutta paikka voi olla myös muu tila. Myös pieni hääjuhlahetki voi olla kaunis ja ikimuistoinen. Seinäjoen seurakunnan jäsenenä juhlatilasta ei tarvitse maksaa vuokraa silloin, kun tarjoilu tilataan häihin Seinäjoen seurakunnan keittiöpalveluilta.

Seinäjoen seurakunnan jäsenet voivat varata kirkkosaleja ja muita juhlatiloja ilman tilavuokraa kaste-, rippi- ja hääjuhliin, sekä hautaan siunaamisen muistotilaisuuteen soittamalla Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistoihin. Tilojen maksuton käyttö perhejuhliin edellyttää pitopalvelun tilaamista Seinäjoen seurakunnan keittiöpalveluilta. Lue lisää Seinäjoen seurakunnan tilojen vuokrauksesta osoitteesta seinajoenseurakunta.fi/kirkot ja tilat

Seinäjoen alueseurakunta Seinäjoen seurakunta
Ala-Kuljun katu 1A
60100  Seinäjoki

Avoinna ma-to kello 9–15 ja pe kello 9–12.

Nurmon kappeliseurakunta Seinäjoen seurakunta
Nurmontie 3
60550  Nurmo

Avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 9–15.

Peräseinäjoen kappeliseurakunta Seinäjoen seurakunta
Kirkkotie 2
61100  Peräseinäjoki

Avoinna maanantaisin ja torstaisin kello 9–15. Peräseinäjoen palvelutoimiston on suljettu viikolla 42. Kiireellisissä asioissa palvelee Seinäjoella Kirkonkrannin palvelutoimisto puhelinnumerossa 06 418 4901.

Seinäjoen seurakunta Ylistaron kappeliseurakunta
Markinsalontie 2 b
61400  Ylistaro

Avoinna tiistaisin ja torstaisin kello 9–15.