Ylistaron sankarihautausmaa

Kaukolanraitti, 61400 Ylistaro

Avoinna klo 6–23, juhlapyhinä ympäri vuorokauden

Ylistaron sankarihautausmaa sijaitsee vajaan kilometrin päässä kirkosta Kyrönjoen yläjuoksulle päin Ylistaron kahden edellisen kirkon sijaintipaikalla. Silloisen kirkon alle on haudattu ensimmäinen vainaja vuonna 1680.

Sankarihautausmaa vie noin puolet alueesta, toisella puolella on muutamia sukuhautoja. Alueelle ei enää haudata.

Vuoden 1918 taisteluissa kuolleille on Eljas Ilkan vuonna 1922 veistämä muistomerkki ja talvi- ja jatkosodassa kaatuneille Kalervo Kallion vuonna 1958 veistämä muistomerkki. Myös Ylistaron ensimmäisen kirkon paikkaa osoittava muistokivi on alueella samoin kuin ”suurrikollinen” Matti Haapojan vankilassa valmistama rautaristi isänsä haudalla. Tähän hautaan haudattiin vuonna 1995 Matti Haapojan omat jäännökset sata vuotta hänen kuolemansa jälkeen.

Napuen taistelun muistolaatta paljastettiin vanhimman hautausmaan yhteydessä 19.7.2015.

Sankarihautausmaan Kyrönjoen puoleisella laidalla on pysäköintipaikka noin 10 autolle. Alueelle on käytettävissä invaluiska.