Perheneuvonta

Mitä on perheneuvonta?

Kirkon perheneuvonta on ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa.

Perheneuvojat ja vastaanottosihteerit ovat vaitiolovelvollisia ja toiminta on luottamuksellista. Perheneuvontaan voi tulla yksin, yhdessä tai perheen kanssa.

Käynnit perheasiain neuvottelukeskuksessa ovat asiakkaalle maksuttomia. Kirkko tarjoaa palvelun.

Mahdollisia syitä hakeutua perheneuvontaan:

• vuorovaikutusongelmat
  • erokysymykset
  • perheasioiden sovittelu erotilanteessa
  • erilaiset elämänvaiheisiin liittyvät kriisit ja muutokset
  • uskottomuus
  • lapsettomuus
  • ongelmat sukulaisuus- ja muissa lähisuhteissa
  • henkinen ja fyysinen väkivalta
  • seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset
  • riippuvuudet

Varaa aika perheneuvontaan

• Soita Etelä-Pohjanmaan perheasiainneuvottelukeskuksen ajanvaraukseen 050 535 4751. Ajanvaraus on avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-12 ja ke klo 11-13. Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen perheneuvonta.seinajoki@evl.fi
  • Sovi tapaamismuodosta. Vastaanotto voi olla kasvokkain tai etäyhteyksin, puhelimella tai videoyhteydellä. Pidämme huolta oireettomuudesta, turvaväleistä ja hygieniasta.
  • Perheasiain neuvottelukeskus sijaitsee Seinäjoella osoitteessa Kalevankatu 12 b C 1. Käynti B-rapusta tai takaovelta sisäpihan toisesta kerroksesta, josta löytyy Perheasiain neuvottelukeskuksen sisäänkäynti.
  • Sivuvastaanotot Alajärvellä, Alavudella, Kauhajoella ja Kauhavalla.
  • Yksilöneuvottelu kestää  45–60 minuuttia ja pareille varaamme aikaa tunnista puoleentoista tuntiin. Vuosittain käy noin 800 asiakasta ja useimmat käyvät muutamia kertoja.
  • Palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Ota rohkeasti yhteyttä. Keskustelu auttaa.

Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksessa työskentelevät perheneuvojat. Katso kaikki yhteystiedot seinajoenseurakunta.fi/yhteystiedot/perheasiainneuvottelukeskus.

Pari Tunnetta -nettiparisuhdekurssi

Pari Tunnetta -nettiparisuhdekurssi kehittää kumppaneiden välistä tunneyhteyttä, antaa välineitä ristiriitojen käsittelemiseen ja lisää ymmärrystä omasta parisuhteesta: Pari Tunnetta -parisuhdekurssi

Apua eroon

Keskusteluapu erotilanteessa

Kirkon perheneuvontaan voi hakeutua jo eropäätöksen tehneet ja sitä harkitsevat parit. Perheneuvojan kanssa voi keskustella luottamuksellisesti eroon liittyvistä ajatuksista ja siihen johtaneista syistä. Keskustelemaan voi tulla joko erikseen tai yhdessä. Keskusteluissa voi työstää eroon liittyviä käytännön asioita, ristiriitoja ja tunteita. Apua kannattaa hakea jo hyvissä ajoin!

Yhteisen vanhemmuuden suunnittelu

Kirkon perheneuvonta antaa tukea yhteisen vanhemmuuden suunnitteluun erotilanteessa. Etusijalla on lapsen hyvinvointi ja mahdollisimman hyvät arjen käytännöt, jotka tukevat lapsen yhteyttä molempiin vanhempiin. Tapaamisiin voi osallistua koko perhe.

Perheasioiden sovittelu

Perheasiain neuvottelukeskus antaa erotilanteissa avioliittolain mukaista sovitteluapua. Perheasioiden sovittelu on tarkoitettu perheille, joissa puolisot ovat tehneet eropäätöksen ja perhe on sopeutumassa uuteen tilanteeseen. Sovittelussa pyritään vahvistamaan erityisesti yhteistyövanhemmuutta eron jälkeen.

Sovitteluneuvotteluissa puolisot voivat tehdä sopimuksia perheneuvojien avustuksella vaikeaksi koetuissa kysymyksissä esimerkiksi lasten huoltajuuden, asumisen ja tapaamisten osalta. Keskustelussa pyritään yhteisymmärrykseen siitä, miten perheessä esiintyvät ristiriidat voidaan ratkaista kaikkien asianosaisten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Sovittelussa syntyvät sopimukset voi vahvistaa juridisesti sitoviksi lastenvalvojalla. Sovittelupalveluiden avulla vältetään oikeusprosesseja.

Sovittelutapaamisia on mahdollista sopia tarpeen mukaan, yleensä 1–5 käyntiä. Ensin perheneuvojat tapaavat molemmat puolisot erikseen. Keskustelut ovat luottamuksellisia eikä asiakkaiden henkilötietoja luovuteta eteenpäin. Sovittelua koskee erityinen vaitiolovelvollisuus.

Tapaamiset voidaan järjestää myös etäyhteyksin. Palvelua on mahdollista saada englannin kielellä. Palvelu ei edellytä kirkon jäsenyyttä.

Poimintoja blogeista