Ahonniemen leirikeskus

Ahonniemen leirikeskus.

Matinpolku 16, 61180 Haapaluoma

Avoinna tilauksesta toukokuun alusta lokakuun loppuun

Ahonniemen leirikeskus sijaitsee rauhallisessa paikassa Kalajärven rannalla, noin 30 km päässä Seinäjoelta ja noin 10 km päässä Peräseinäjoen keskustasta. Leirikeskuksessa on päärakennus opetus-, keittiö-, ruokailu ja toimistotiloineen, majoitusrakennus ja saunarakennus takkahuoneineen.

Tilavassa päärakennuksessa on tilaa isommillekin perhejuhlille tai kokoukselle rauhallisessa ympäristössä. Rannassa sijaitsee saunarakennus Matintupa takkahuoneineen, jossa voidaan myös kokoustaa ja jossa on majoitustilaa. Ryhmät ja juhlaseurueet voivat yöpyä leirikeskuksen majoitustiloissa ja keittiöhenkilökunta valmistaa ateriat sopimuksen mukaan aamiaisesta iltapalaan. Ahonniemi on hyvä leiripaikka yhdelle leiriryhmälle. Päiväleirille sopii väkeä enemmänkin. Tunnelmallinen leirikappeli palvelee erityisesti leirien hartauselämää, tai se voi olla ikimuistoinen vihkipaikka.

Ahonniemen päärakennukseen on esteetön pääsy ja rakennuksessa on inva-WC. Päärakennuksessa on myös induktiosilmukka, äänentoisto ja AV-välineet.

Ahonniemen päärakennukseen mahtuu noin 60 hengen kokousryhmä. Pienempi ryhmä kokoontuu mukavasti Matintuvan takkahuoneessa, jossa on tilaa 20 kokoustajalle. Leirikappeliin mahtuu istumaan noin 50 henkeä ja ruokailijoita päärakennukseen mahtuu 100.

Ahonniemessä on kaikkiaan 52 majoituspaikkaa.
Majoitusrakennuksessa on kahdessa eri yksikössä yhteensä kahdeksan huonetta, joihin voi majoittaa 4–5 henkeä/huone. Molemmilla puolilla on huoneiden yhteiset WC- ja suihkutilat käytävällä.
Saunamökissä on parvimajoitustilaa 8 henkilölle, parvella on patjat, peitot ja tyynyt.
Erillisessä rakennuksessa, Anninkamarissa on 2kpl 2hlö huoneita ja huoneissa on omat WC-tilat.

Ahonniemen aktiviteetit:

•         lapsiystävällinen uimaranta
  •         vene
  •         kanootti
  •         SUP-lauta
  •         leikkikenttä
  •         iso peli- ja pallokenttä
  •         ohi kulkee viitoitettu pyöräilyreitti

Ahonniemi on yksi Seinäjoen seurakunnan kolmesta leirikeskuksesta.

Vuonna 1995 sai seurakunta ranta-alueen Kalajärven rannalta osittain yksityisen lahjoituksen turvin, osittain tehdyn maakaupan myötä. Alueelle valmistui keväällä 2001 Ahonniemen leirikeskus.
Leirikeskuksessa on päärakennus opetus-, keittiö-, ruokailu ja toimistotiloineen, majoitusrakennus noin 40 hengelle sekä saunarakennus takkahuoneineen.

Kesällä 2006 alueelle valmistui leirikappeli, joka tehtiin alunperin pappilan riihenä olleesta hirsirakennuksesta. Leirikappeli palvelee erityisesti leirien hartauselämää.

Ajo-ohje

Ahonniemi sijaitsee noin 30 km päässä Seinäjoelta. Ahonniemeen on Peräseinäjoen keskustasta kaksi vaihtoehtoista reittiä:

REITTI 1: Luomankylän kautta (kirkolta 10 km, lyhyempi reitti)

• Virtaintietä Virtain suuntaan kirkosta 3,5 km.
  • Käänny vasemmalle Luomantielle (opasteessa lukee Juupakylä 17), jota ajetaan 1 km.
  • Käänny vasemmalle Ahonkyläntielle ja siitä 100 m jälkeen oikealle erkanevalle Järvitielle, jota ajetaan 2 km, kunnes tie nousee järven rantapenkereelle.
  • Aja rantatietä täyttökanavan vartta 1,3 km kunnes tulee vasemmalle silta kanavan yli.
  • Aja sillan yli ja suoraan runsaat puoli kilometriä.
  • Aja vasemmalle kääntyvää Pistotietä runsas kilometri tien päähän, jossa Ahonniemen leirikeskus sijaitsee.

REITTI 2: Alavudentien kautta (kirkolta 13 km, helpompi reitti)

• Aja Neste-huoltoaseman risteyksestä (= liikenneympyrästä) Alavudentietä runsaat 6 km vanhan Haapaluomantien risteykseen.
  • Käänny oikealle Haapaluomantielle.

Älä käänny runsaan kilometrin päässä olevasta risteyksestä vasemmalle, jonne Haapaluomantie jatkuu, vaan ajan suoraan Kalajärven itä- ja eteläpuolella kulkevaa Järvitietä yhteensä 6 km, kunnes tulee opastettu risteys, josta käännytään oikealle Pistotielle. Aja runsas kilometri tien päähän, jossa Ahonniemen leirikeskus sijaitsee.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc