Sairaalasielunhoito

Sairaalasielunhoito auttaa erityisesti sairauden synnyttämissä elämänkriiseissä. Sairaalapappi työskentelee potilaiden, heidän läheistensä ja henkilökunnan sielunhoitajana. Seinäjoen seurakunta toteuttaa sairaalasielunhoitoa yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja alueen muiden evankelisluterilaisten seurakuntien kanssa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Sairaalapappi sielunhoitajana

Sairaalasielunhoitajat ovat käytettävissä henkilökohtaisia keskusteluja varten sairaalassa ja avohoidossa. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja tapahtuvat aina potilaan tai asiakkaan ehdoilla, hänen vakaumustaan kunnioittaen. Palvelu on maksutonta.

Sairaalasielunhoitaja on Suomen evankelisluterialisen kirkon pappi tai lehtori. Hänellä on psykologisin testein todettu soveltuvuus tehtävään, teologian maisterin tutkinto ja sairaalasielunhoitajan erityiskoulutus. Sairaalapapeilla on myös kriisityön koulutusta ja kokemusta.

Sairaalasielunhoito osana kokonaisvaltaista hoitoa

Sairaalasielunhoito tarkoittaa psykoterapeuttisesti suuntautunutta keskusteluapua, jossa pyritään auttamaan ihmistä oman elämänsä syvempään ymmärtämiseen henkisen ja hengellisen hädän keskellä. Sairaalasielunhoitoa kutsutaan myös vakaumuksen mukaiseksi eksistentiaaliseksi tueksi, sillä sairaalapappi auttaa ja tukee ihmistä hänen elämänsä suurimmissa muutoksissa, vakavassa sairastumisessa ja kuolemassa. Parhaimmillaan sairaalapappi sielunhoitajana rohkaisee toivoon tunnistamalla toivoa ylläpitäviä asioita autettavan elämässä, kohtaamalla ja olemaan läsnä avoimesti ja kiireettömästi sekä kohtelemalla jokaista ainutlaatuisena ja arvokkaana yksilönä. Sielunhoitoa kannattelee luottamus siihen, että Jumalan hyvyys, rakkaus ja anteeksiantamus toteutuvat tässä maailmassa.

Sairaalasielunhoito on osa potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. Sairaalapapit toimittavat sairaalassa myös kirkollisia toimituksia ja hartauksia, antavat henkilökunnalle työnohjausta, toimivat kriisityöntekijöinä ja työyhteisöjen kehittäjinä ja kouluttajina sekä ovat mukana monissa yhteistyöverkostoissa. He tekevät lisäksi säännöllistä yhteistyötä paikallisseurakuntien kanssa.

Ota yhteyttä sairaalapappiin

• Päiväaikaan sairaalapapit tavoittaa heidän henkilökohtaisista numeroistaan.
  • Iltaisin ja viikonloppuisin varalla olevan sairaalapapin tavoittaa numerosta 050 558 5163.
  • Keskussairaalan sisäisestä puhelimesta soitettaessa numero on 2006.
  • Sairaalapappien sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@hyvaep.fi

Sairaalasielunhoidon toimialue Etelä-Pohjanmaalla

Etelä-Pohjanmaan sairaalasielunhoidon sairaalapapit työskentelevät Seinäjoen Keskussairaalassa ja M-talossa, Seinäjoen terveyskeskuksen A4-osastolla (keskussairaalan tiloissa) sekä Härmän kuntokeskuksessa.

Johtava sairaalapastori
Seinäjoen keskussairaala, M-talo
Östermyrankatu 9
60220 Seinäjoki