Tietoa rippikoulusta

Rippikoulun voi suorittaa leirimuotoisena tai päivärippikouluna. Lisäksi erityistä tukea tarvitseville nuorille järjestetään pienempiä rippikouluryhmiä.

• Rippikoulun laajuus on 80 tuntia, johon liittyy erilaisiin tapahtumiin osallistumista, vierailuja ja retkiä. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on tavallisesti noin viikon mittainen. Rippikoulumaksusta voi anoa taloudellisista syistä maksuhelpotusta (enintään 100 €) sen jälkeen, kun ryhmäjako on tehty. Maksuvapautusta anotaan oman rippikouluryhmän työntekijältä.

• Voit käydä rippikoulun, vaikka sinua ei olisi kastettu tai et kuulu kirkkoon. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä takaisin ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

• Voit käydä myös muun kuin kotipaikkasi seurakunnan järjestämän rippikoulun. Tällöin sinun tulee suorittaa talvikauden aikana kotiseurakuntayhteysjakso omassa seurakunnassasi. Ilmoittaudu sekä valitsemasi rippikoulun järjestäjälle että Seinäjoen seurakunnalle. Lisätiedot seinajoenseurakunta.fi/rippikoulut/ilmoittautuminen.

• Rippikoulu päättyy konfirmaatioon eli rippikoulun päätösjuhlaan. Siinä on kysymys kasteen vahvistamisesta.

• Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, äänestää 16-vuotiaana ja asettua ehdokkaaksi 18-vuotiaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkollisen vihkimisen edellytys.

• Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Aikuinen tulee usein aikuisrippikouluun, kun suunnitelmissa on naimisiin meno kirkossa, kutsu kummin tehtävään, tai elämän suunnan etsiminen ja omien arvojen pohtiminen. Aikuisrippikoulu on useimmiten yksityisrippikoulu. Lue lisää osoitteessa aikuisrippikoulu.fi.

Rippikouluihin liittyvissä asioissa ota yhteyttä:

Seurakuntapastori
Seinäjoen alueseurakunta