Mielenkiintoinen aihe tuo aamiaiselle väkeä maakunnasta asti

Monipuolisia Naisten aamiaistapahtuman tilaisuuksia koristaa ikkunoista avautuva luonto. Seurakuntasali on vetäjien mukaan ihanteellinen paikka kokoontua.

Naisten-aamiainen©_jenna_koivisto_ilkka-2.jpg

Hilkka Luomaranta, Irma Ojaluoma ja Aino Kokkonen ottavat mielellään vastaan toiveita Naisten aamiaisen luennoitsijoista.

Naisten aamiaiselle on kertynyt ikää jo yli 10 vuotta. Ensimmäisen kerran Hyllykallion seurakuntatalolle kokoonnuttiin syyskuussa 2011.

Alusta asti vetovastuussa ovat olleet Hilkka Luomaranta ja Irma Ojaluoma. Aino Kokkonen tuli mukaan pari vuotta toiminnan aloituksen jälkeen. Luomaranta ja Ojaluoma olivat tyytyväisiä, että mukaan saatiin myös nuorempi vetäjä.

Idea aamiaistapahtumalle ei ollut uusi. Vastaavia oli järjestetty jo ympäri Suomen.

– Seinäjoellakin aamiaisille oli kokoonnuttu, Ojaluoma muistelee.

Kun parivaljakko esitti tapahtumaa järjestettäväksi Nurmon kappeliseurakunnassa, idea otettiin ilolla vastaan.

Vielä työelämässä mukana oleva Kokkonen on tyytyväinen Naisten aamiaistapahtuman vetäjämäärään.

– Kun vastuuta jaetaan, ehditään järjestelyt hoitaa aina kuntoon, hän kehuu.

Suosittu alusta asti

Lauantaisin kello 10 alkanut Naisten aamiainen oli suosittu heti alusta alkaen.

– Keskimäärin osallistujia on ollut neljästäkymmenestä viiteenkymmeneen. Kolmeakymmentä vähempää ei ole ollut koskaan, Luomaranta laskee.

Osallistujaennätykseen, 127 henkeen, päästiin silloin, kun esitelmöitsijänä oli Vuoden pakolaisnaiseksikin valittu Malalai Rahim.

Naiset kertovat vierailevan esitelmöitsijän vaikuttavan monesti osallistujamäärään.

Monipuolisia aiheita

Naisten aamiainen aloitetaan nimensä mukaisesti aamiaisella. Sen jälkeen kokoonnutaan ohjelmaosuuteen.

– Luennoitsijoina on niin seurakunnan omia työntekijöitä kuin vierailijoita, Luomaranta sanoo.

Aiheet ovat vuosikymmenen saatossa vaihdelleen laidasta laitaan.

– Ristiriitaa aiheuttaviin aiheisiin emme halua puuttua, Ojaluoma sanoo.

Luennoitsijoiden lisäksi aamiaisella on vieraillut myös kuoroja ja runonlausuntaryhmiä.

Mieleenpainuvinta vierailua naisten on vaikea nimetä. Kaikki ovat olleet omalla laillaan tärkeitä. Jos joku on nimettävä, esille nousee Malalai Rahim ja sosiaalipsykologi, psykoterapeutti Saara Kinnunen.

Kiitoksia jaettavaksi

Naiset toivovat aamiaiselle myös uusia osallistujia.

– Uusien ihmisten kautta tulee uusia ideoita, naiset toteavat.

Kiitokset Naisten aamiaisesta kuuluvat heidän mukaansa myös pastori Miia Juusola-Vänskälle sekä kanttoreille, vahtimestarille, emännille ja kaikille esiintyjille, joista osa on vapaaehtoisia.

– Ja tietysti kaikille osallistujille. Ilo tulee siitä, kun väkeä tulee paikalle.

Aamiaishetki on yli vuosikymmenen ajan päätetty samaan yhteislauluun, Askeleissasi kulkea saan.

Naisten aamiainen

Hyllykallion srk-kodilla (Opintie 1) la klo 10

• 15.10. Naisten päivä: "Toivoa toivottomuuteen, turvaa turvattomuuteen", Elina Kalliovalkama keskustelee psykoterapeutti Marianne Takalan kanssa. Nina Åströmin konsertti sekä ruokailu (10 €).

Ennakkotiedoista poiketen sairastapauksen vuoksi saamme nauttia Naisten päivässä 15.10. Even ja Ossin musiikista ja herkistä tulkinnoista Nina Åströmin konsertin sijaan.

• 19.11. Naisten aamiaisella vieraana piispatar Tiina Salomäki aiheenaan ”Sinun tulevat päiväsi Hän turvaa hetkestä hetkeen”. Tarjoilu 5 €.
  • 10.12. Naisten aamiaisella mukana Seinäjoen runopiiri, ohj. Maire Leppälä. ”Arkihuolesi kaikki heitä”, joulunajan yhteislauluja. Tarjoilu 5 €.

Teksti: Hannele Norja | Kuva: Jenna Koivisto

Wed Oct 12 11:11:00 EEST 2022