Kirkko on kuulolla myös kesäisin

Toripappi jalkautuu tänä kesänä ensimmäistä kertaa Seinäjoen keskustaan. Mitä kaupungilla kulkijoiden mielessä liikkuukaan, toripappi on kuulolla. Hautausmaalla on mahdollisuus keskustella niin Nurmossa kuin Törnävällä.

Kaksi naista istuu puiston penkillä, taustalla näkyy Seinäjoen keskustaa.

Kuulumisten vaihtoa, kevyitä kohtaamisia tai suuria elämänkysymyksiä, niitä on mahdollista käydä Seinäjoen keskustassa toripappien kanssa tai Nurmon kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijöiden kanssa hautausmaan kärrykahvi-iltapäivissä. Diakoniatyöntekijä Kati Latikka ja johtava kappalainen Minna Lainimo ovat jo kohtaamistyöhön ehtineet. Kuva Hannele Norja

Johtava kappalainen Minna Lainimo on jo ehtinyt kertaalleen liikkua toripapin roolissa Seinäjoen keskustassa.

- Ihmisillä on monenlaisia asioita mielessä. Parin tunnin aikana sain jutella päivänpolttavista asioista. Keskustelutoivetta ja -halua ihmisillä on, Lainimo sanoo.

Idea toripapista lähti Seinäjoen seurakunnan alueneuvostosta.

- Tavoitteeksi asetettiin, että seurakunta olisi ihmisten ilmoilla ja kuulostelemassa mitä kaupungilla kuljeskelevat tarvitsisivat. Siitä tavoitteesta kesäläsnäolo lähti, Lainimo täsmentää.

Hän korostaa, että kaulukset viestivät papin olevan virkatehtävissä. Häntä voi huoletta lähestyä.

Aihe on vapaa

Keskusteluja toripapin kanssa voi käydä kaikista aiheista maan ja taivaan välillä.

- Vaikeiden asioiden lisäksi myös iloisista asioista voi puhua. Kevyt kohtaaminen ja kuulumisten vaihto on tärkeää. Kaikki kohtaamiset ovat arvokkaita, Lainimo vakuuttaa.

Samalla periaatteella pappi päivystää myös Törnävän hautausmaalla.

- Silloin aiheet luonnollisesti painottuvat suruteemojen ympärille.
Useamman vuoden käytössä ollut hautausmaapappitoiminta on osoittanut, kuinka tärkeää on tarjota keskustelumahdollisuuksia.

- Toripappitoiminta on saanut juurensa myös hautausmaakokemuksista, Lainimo sanoo.

Hautausmaapapille on mahdollista varata keskusteluaika myös etukäteen. Niin ikään Törnävän kirkko on avoinna hiljentymiselle.

Kärrykahveillakin voi keskustella

Keskustelumahdollisuus on tarjolla myös Nurmon kappeliseurakunnan hautausmaan kärrykahveilla keskiviikkoisin.

- Osa kahvittelijoista jää juttelemaan. Saatetaan istuta penkillekin rupattelemaan, diakoniatyöntekijä Kati Latikka sanoo.

Nyt neljättä kesää toiminnassa olevasta kärrykahvitoiminnasta on saatu hyviä kokemuksia.

- Osa keskusteluista on liittynyt suruun, mutta kaikesta muustakin on kärrykahveilla keskusteltu. Me olemme kuulolla, mitä asiaa ihmisellä sitten onkaan, Latikka täsmentää.

Hän sanoo, että diakoniatyöntekijä on tavoitettavissa läpi kesän.

- Kuukausien päähän ei meillä tarvitse aikaa varata eikä keskusteluapua odottaa.

Keskustelumahdollisuus koko kesän

• Toripappi liikkeellä viikoittain aamupäivällä.
  • Hautausmaapappi Törnävän hautausmaalla viikoittain iltapäivällä.
  • Nurmon hautausmaalla kärrykahvit keskiviikkoisin 12-15.
  • Palveleva puhelin 0400 221 180, joka päivä klo 18-24.
  • Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki
  • Osoitteesta evl.fi/kirkonkeskusteluapu löytyy keskusteluapua: Palveleva chat, ma-pe 16-20 ja Palveleva nettikirje (vastaus tulee muutamassa päivässä).

Fri Jun 09 14:48:00 EEST 2023