Kuoro kasvatti kansainvälisyyteen

Vuodesta 1982 toiminut kansainvälinen Vox Europae -kuoro pitää viimeisen konserttinsa tulevana lauantaina Lakeuden Ristissä.

Kuoron yhteiskuva.

Nurmon lukiossa ja yläasteella musiikin lehtorina työskentelevä Hanne Orrenmaa oli yksi Vox Europaen alkuperäisen kokoonpanon neljästä suomalaisesta laulajasta.

– Euroopan eri maiden kuoro-organisaatiot saivat vuonna 1982 kutsun lähettää laulajia Innsbruckiin Itävaltaan kansainvälisen kuorofestivaalin kuoroon.

Kuoron oli tarkoitus olla kertaluontoinen kokeilu siitä, voidaanko vain viikossa saada aikaan hyvin laulava kuoro.

– Koska tämä oli kaikille meille niin upea kokemus, päätimmekin tehdä kuorosta pysyvän.

Kuoron nimeksi valikoitui latinankielinen "Vox Europae" eli "Eurooppalainen ääni".

– Koko Sibelius-Akatemia-opiskeluaikani Vox Europae oli minulle elämäni tärkein asia. Odotin lauluviikkojamme kuin kuuta nousevaa, kaikki rakkaimmat ystäväni olivat kuoron jäseniä.

Orrenmaa oli 19-vuotias, kun kuoro kokoontui ensimmäisen kerran, nyt 60-vuotias.

– Vox Europaessa laulaminen teki minusta sen, mikä tänä päivänä olen. Kansalaisuusrajat ja kielirajat katosivat kuorossa, olimme kaikki yhtä isoa perhettä, tasa-arvoisia ja yhtä arvokkaita.

Lakeuden Risti kuoron kotikirkko

Vuosina 1982–1999, kuoro kokoontui kerran tai kahdesti vuodessa johonkin Euroopan maahan harjoittelemaan ja konsertoimaan. Kuoroviikon ja konsertit järjesti aina joku kuoron laulajista, kuoroa johti Fritz ter Weyn lisäksi yleensä myös johtaja kuoroviikon isäntämaasta.

– Minä järjestin kuorolle lauluviikot Seinäjoelle 1984 ja Tampereelle 1990. Vuosituhannen vaihduttua kuoroviikot on pidetty 2012 Hollannissa, 2013 Norjassa ja 2017 Ruotsissa.

– Päätin, että kunhan korona on kunnolla ohi, järjestän kuorolle vielä vihoviimeisen tapaamisen Seinäjoelle. Lakeuden Risti on meille monelle hyvin nostalginen paikka, tavallaan kuoron "kotikirkko", kun saamme nyt esiintyä siellä nyt peräti kolmasti: 1984, 2011 ja nyt 2023.

Uusi sukupolvi jatkaa perinnettä

Kuorossa on laulanut vuosikymmenten mittaan parisen sataa laulajaa Euroopan eri maista.

– Suomi, Ruotsi, Norja, Hollanti, Belgia, Ranska, Sveitsi, Itävalta, Liechtenstein, Italia, Espanja, Kreikka, Turkki, Slovenia, Unkari, Tsekki, Saksa, Ranska, Puola, Viro, Latvia, luettelee Orrenmaa.

– Kuorolaisten välille syntyi syvien ystävyyssuhteiden lisäksi lukemattomia monikansallisia rakkaussuhteita, solmittiin ylikansallisia avioliittoja ja saatiin monta monikansallista lasta, kuten oma Maria-tyttäreni.

Vox Europaen viitoittamalla tiellä jatkaa kuoron laulajien lasten kuoro International Youth Choir eli YES, jota johtavat Orrenmaa ja virolainen laulaja, kuoronjohtaja-säveltäjä Erki Meister.

– Myös kaikki kolme minun lastani, Maria, Sanni ja Laura, laulavat tässä kuorossa.

Vox Europae -kuoron 41-vuotisen uran viimeinen konsertti "Across the Bridge of Hope" Lakeuden Ristissä lauantaina 5. elokuuta kello 18.

Wed Aug 02 10:52:23 EEST 2023