Seurakunnan musiikkikoulua viritellään taas käyntiin

"Läksyt ovat alussa tosi helppoja ja oppitunnin pituuskin on juuri sopiva."

Lapsi soittaa pianoa kotonaan.

Kahden lukukauden jälkeen seinäjokelainen Emmiina Korpi osaa jo lukea nuotteja. Kuva: Hannele Norja.

Kahdenkymmenen minuutin oppitunti on seinäjokelaisen Emmiina Korven, 8, mielestä juuri sopiva pituus musiikkikoulun soittotunnille.

- Se tuntuu kyllä välillä vain parilta minuutilta, hän lisää.

Myös äiti, Sanna Korpi, on tyytyväinen seurakunnan musiikkikoulun oppituntien pituuteen.

- Sen jaksaa vielä hyvin koulupäivän jatkeeksi ja aikaa jää tarvittaessa myös muille harrastuksille, hän toteaa.

Emmiina Korpi aloitti pianonsoiton tunnit viime syksynä, ja soittaminen on tuntunut alusta asti hyvältä.

- Joka kerta tulee läksyä. Aluksi ne olivat tosi helppoja.

Ennen musiikkikouluun menoa ei tarvitse osata soittaa. Emmiina Korpi osasi yhden kappaleen.

Kesällä on harjoiteltu Frozenia

Kevätlukukauden edetessä Emmiina Korpi sanoo oppineensa soittamaan jo kahdella kädellä.

- Opiskeluvihon loppupään laulut olivat jo vaikeampia, mutta Vilma Poikkimäki on hyvä opettaja.

Kesän aikana Emmiina Korpi on harjoitellut jonkin verran. Suosikkikappaleita ovat Ukko Nooa sekä Pienen pieni veturi, jota hän voi soittaa yhdessä äidin kanssa.

- Kesän ajalle sain harjoiteltavaksi myös yhden Frozen-laulun.

Muita instrumentteja hän ei pianon lisäksi soita, mutta suunnitelmissa on aloittaa kuorolauluharrastus.

Esiintymiskokemusta Emmiina Korvelle ei ole vielä kertynyt. Niitä hän odottaa innolla.

Äiti aloitti samasta musiikkikoulusta

Sanna Korvelle oli helppo kannustaa tytärtään seurakunnan musiikkikouluun.

- Kävin itse aikanani samaa koulua. Ja kun kotona on piano, oli sille mukava saada itseni lisäksi muitakin käyttäjiä, hän naurahtaa.

Korpi uskoo soittoharrastuksen olevan hyödyllistä.

- Aina jossain kohdin tarvitaan säestäjää. Itse pystyn hyödyntämään taitoa työssäni päiväkodissa.

Tulevaa syksyä varten äidillä ja tyttärellä on jo suunnitelmat valmiina. Ensimmäinen vihko on pian opiskeltu ja uuden lukukauden myötä opiskeluja tullaan jatkamaan seuraavasta.

- Toivottavasti onnistumme saamaan työaikoihimme hyvin sopivan soittotuntiajan.

Soitto-opetusta lasten lisäksi myös aikuisille

Seinäjoen seurakunnan musiikkikoulun rehtori Pirjo Kotkaniemi sanoo musiikkikoulun toimineen yli 30 vuotta.

- Koulussa on mahdollista opiskella pianon, kitaran ja huilun soittoa. Opetusta on tarjolla lasten lisäksi myös aikuisille, Kotkaniemi sanoo.

Pääasiassa opetuksesta huolehtivat Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistossa jo pidemmälle ehtineet opiskelijat.

- Meille pääsevät opiskelemaan kaikki, pääsykokeita ei ole, Kotkaniemi muistuttaa.

Seurakuntakeskuksen tiloissa pidettävien oppituntien opetusmateriaalit ovat yleisiä musiikkiopetuksessa käytettäviä perusoppikirjoja.

- Aloitamme taas syyskuun alussa. Ilmoittautuminen on parhaillaan käynnissä. Syyslukukaudella opetuskertoja on 12, keväällä 13.

Seinäjoen seurakunnan musiikkikoulu

Oppilas- ja opettajapaikkoja avoinna lapsille, nuorille ja aikuisille soittimissa piano, kitara, nokka- ja poikkihuilu.

Tiedustelut: musiikkikoulun rehtori Pirjo Kotkaniemi, p. 0400 926 400 tai pirjo.kotkaniemi@gmail.com

Lisätiedot: seinajoenseurakunta.fi/musiikkikoulu

Pirjo Kotkaniemi