Lankarin kesäpäivä tarjoaa rentoa tekemistä

Kesää on vielä jäljellä ja lämpöä riittää. Seinäjoen seurakunta kutsuu koko perheen viettämään mukavaa päivää Lankarin leirikeskukseen sunnuntaina 20. elokuuta.

Taustalla Lankarin leirikeskus ja ihmisiä.

Kesäpäivä Lankarissa on järjestetty jo useampana elokuuna. Seinäjoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kirsi Martikkalan sanoin tapahtumasta on muodostunut perinne.

- Päivän voi ajatella kesän lopetuksena ja syksyn aloituksena, mutta tapahtuman nimen mukaisesti olemme vielä kesäisissä tunnelmissa.

Päivä alkaa aamukymmenen jumalanpalveluksella, joka pidetään kesällä valmistuneessa uudessa leirikirkossa, jossa taivas on kattona. Martikkala kertoo, ettei Nurmon kirkossa ole tuona sunnuntaina jumalanpalvelusta tai muita kirkonmenoja, vaan jumalanpalvelus on Lankarissa.

Kirkkohetken jälkeen on tarjolla lounasta pientä maksua vastaan, ja halutessaan voi nauttia myös omia eväitä ja paistaa makkaraa leirikeskuksen kodassa. Loppupäivä jatkuu hauskojen aktiviteettien parissa.

Ohjelmaa laidasta laitaan

Martikkalan mukaan tapahtuma on avoin kaikille.

- En halua rajata ketään pois. Lankariin voi tulla vaikka vain syömään, jos haluaa. Leirikeskuksessa on pidetty rippi- ja lastenleirejä noin 50–60 vuotta, joten osa voi tulla fiilistelemään ja verestämään vanhoja muistoja.

Aktiviteetit on kuitenkin suunniteltu pääasiassa lapsille. Luvassa on muun muassa askartelua, musisointia, bingo ja rastirata leirikeskusta kiertävällä noin kilometrin pituisella pururadalla. Sään salliessa käytössä ovat polkuautot ja Airtrack-temppualustat. Lankarin ohi virtaavassa Nurmon joessa voi mahdollisesti myös veneillä tai sup-lautailla.

- Päivän aikana saa vapaasti mennä ja tehdä mitä haluaa ja miten haluaa. Aktiviteeteissa on varaa mistä valita.

Rohkeasti mukaan

Lounasta lukuun ottamatta tapahtuma on ilmainen, mikä mahdollistaa osallistumisen kaikille. Päivä alkaa kello 10 ja loppuu kello 14.

Martikkala rohkaisee ihmisiä lähtemään mukaan matalalla kynnyksellä.

- Tiedän, että vieraaseen paikkaan voi olla joskus vaikea lähteä. Nyt on juuri hyvä hetki tulla käymään ja tutustumaan. Tapahtumassa on paljon erilaista ohjelmaa tarjolla, joten uskon, että esimerkiksi lapsiperheiden on helppo tulla.

Vaikka sää on ollut joinain vuosina sateinen ja epävakaa, on kävijöitä silti riittänyt.

- Toivotaan kuitenkin, että sää olisi tänä vuonna aurinkoinen. Tule viettämään kanssamme leppoista kesäpäivää, Martikkala kutsuu.

Kesäpäivä Lankarissa sunnuntaina 20. elokuuta klo 10–14.
Osoite: Lankarin leirikeskus, Kourantie 122, 60640 Isokoski

Kirsi Martikkala