Kouluikäisten oma ilta

Seinäjoen seurakunnan järjestämät uudet Axel-illat alkavat syyskuussa. Ala-asteikäisille suunnattuja iltoja on syyskaudella kerran kuussa.

Nuorisotyönohjaajia.

Kuva: Jenna Koivisto.

Seinäjoen seurakunnan jokaisella neljällä alueella järjestetään syksyn aikana yksi Axel-ilta, joka on saanut nimensä kouluikäisten maskotin mukaan.

Ensimmäinen ilta pidetään syyskuussa Kanta-Seinäjoella, toinen lokakuussa Ylistarossa, kolmas marraskuussa Nurmossa sekä neljäs ja viimeinen ilta joulukuussa Peräseinäjoella.

- Kaikissa illoissa on sama ohjelma riippumatta paikasta. Haluamme mennä joka alueelle ja tarjota saman kokemuksen kaikille, Seinäjoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kirsi Martikkala kertoo.

Tilaisuudet alkavat kello 18 ja päättyvät kello 19.30.

Mukavaa yhdessäoloa

Illat aloitetaan yhteisellä musiikki- ja hartaushetkellä, jonka jälkeen voi käydä kiertämässä eri puuhapisteillä. Ohjelmassa on muun muassa askartelua, pelailua ja kisailua. Axel-illoissa saa nauttia myös elävästä musiikista livebändin johdolla.

- Puuhapisteistä voi valita itselle mieluisat. Siellä saa päättää itse mitä tekee ja mihin kaikkeen osallistuu. Luvassa on mukavaa yhdessäoloa, Martikkala lupaa.

Yhdellä pisteellä on tarjolla pientä purtavaa, joten illan aikana pääsee myös herkuttelemaan.

Lopuksi kokoonnutaan vielä yhteen ja päätetään ilta bingoon.

Iltoihin ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan paikan päälle voi vain saapua. Seurakunnan työntekijät ja avustajat ovat lapsia vastassa.

- Toivon, että tämä olisi sellainen hetki, kun lapset näkisivät kavereitaan ihan kasvotusten, etteivät pelkästään ruudun ja kuulokkeiden kautta. Illan ajan voi olla irti kännykästä ja tietokoneesta.

Monipuolista toimintaa

Martikkala muistuttaa myös muusta toiminnasta, jota Seinäjoen seurakunta järjestää kouluikäisille.

Syyskauden kerhot alkavat viikolla 35 ja jatkuvat viikolle 48 asti. Kokkikerhot alkavat viikolla 36 ja ovat ainoat kerhot, joihin tarvitsee ilmoittautua ennakkoon. Syyslomaviikolla 42 kerhot ovat tauolla.

Kerhoja järjestetään seurakunnan joka alueella ja niitä on monenlaisia, kuten kokkikerhoja sekä liikunnallisia peli- ja palloilukerhoja. Kerhot kokoontuvat viikoittain ja ovat maksuttomia.

Seinäjoen seurakunta järjestää myös leirejä kaikissa kolmessa leirikeskuksessaan. Leirejä on sekä kouluikäisille että koko perheelle. Leireille ilmoittautuminen aukeaa 28.8. kello 9.

Axel-illat

8.9. Soukkajoen seurakuntakoti (Ruusukatu 22)

27.10. Ylistaron seurakuntatalo (Markinsalontie 2A)

24.11. Nurmon seurakuntakoti (Nurmontie 3)