Metsästä voi hakea kuntoa ja hyvää mieltä

Metsänhoito on osa seurakunnan työtä. Nyt siihen pääsevät osallistumaan myös seurakuntalaiset.

Kaksi henkilöä metsässä.

Seinäjoen seurakunnassa luottamushenkilönä toimiva Metsäkeskuksen Jouni Aila ja seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen iloitsevat metsien monipuolisesta hyödyntämisestä.

Teksti: Harri Puhakainen Kuva: Jenna Koivisto

Seinäjoen seurakunta omistaa metsää noin 230 hehtaaria ja on omistajana keskivaiheilla eri seurakuntien metsäomistajien suuruustilastoissa. Metsiä on seurakunnassa hoidettu ja omistettu jo yli 100 vuoden ajan.

- Tarjoamme seurakuntalaisille mahdollisuutta kokeilla metsähoitoa ja nauttia metsässä olosta samalla, kun saa monipuolisesti tietoa sekä metsistä, että seurakuntamme laajasta toiminnasta, Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen kertoo.

Maanantaina 4.9. järjestettävässä tilaisuudessa voi kokeilla heinittämistä ja raivaussahaa sekä nähdä moottorisahan käyttöä metsätöissä. Heinittämisessä heinää poistetaan puun taimien kasvamisen edistämiseksi.

Metsällä monia arvoja

Metsäkeskuksessa työskentelevä Jouni Aila on asiantuntijana seurakunnan luottamustoimessa.

- On mahtavaa, kun ihmiset kiinnostuvat metsästä. Nythän metsien merkitys on myös aika lailla esillä uutisoinnissa ja mediassa, Aila toteaa.

Tapahtumassa puhutaan hiilensidonnasta, metsien kasvusta ja erilaisista metsien hyvinvoinnin lähteistä.

- Pitää myös muistaa metsätöiden olevan hyötyliikuntaa ja monelle tärkeää henkistä hyvinvointia, Aila iloitsee.

Aila näkee, että metsäkeskustelussa on helposti ääripäät esillä.

- Luonnonsuojelu ja metsien taloudellinen hyötykäyttö eivät sulje pois toisiaan. Metsiä voidaan hyödyntää sekä ekologisesti että taloudellisesti.

Metsiä voisi Ailan mukaan käyttää monipuolisemmin myös arkityössä.

- Metsät tarjoavat erilaisia, mieleen jääviä mahdollisuuksia, vaikka kokouksien tai työhyvinvointitapahtumien järjestämiseen.

120 metriä pitkä rauduskoivuristi

Varrasjärvellä on aiemmin tehty sydänmuodostelma jaloista lehtipuista.

- Sellaista ei kovin monesta paikasta Etelä-Pohjanmaalla näe, Aila myhäilee ja jatkaa.

- Nyt raivataan esille 120 metriä pitkä rauduskoivuista tehty risti. Kun ruska värjää sen upeaksi väriloistoksi, siitä saadaan ilmasta dronella otettuja hienoja kuvia.

Aila toteaa, että metsien monipuolisesta hyödyntämisestä on tarkoitus tehdä jatkuva ja yhä laajeneva toimintatapa Seinäjoen seurakunnassa.

- Tietenkin toivomme, että seurakuntalaisilta tulee ehdotuksia ja ideoita, mitä kaikkea seurakunnan metsissä voi tehdä.

Ma 4.9. klo 15–17 metsätapahtuma Ylistaron Varrasjärvellä.

Ajo-ohje: Käänny Seinäjoentieltä Varrasjärventielle Teräsmäen (Leppinen Oy) kohdalta. Opasteet perille. Suosittelemme kimppakyytejä.

Tarjolla on pientä purtavaa ja mehua. Mukaan voi ottaa omia eväitä, grillipaikalle on lyhyt matka ja esteetön kulku. Säänmukainen varustus.

Wed Aug 30 12:04:00 EEST 2023