Messuviikonloppu on Lähetyssopelle juhlaviikonloppu

Käsityömessuilla Lähetyssopen tuotteita ovat myymässä tekijät itse.

Villasukkia myynnissä.

Lähetyssopen toimintaa tukee vapaaehtoisten käsityöharrastajien joukko. Myymälää somistavassa matkalaukussa on 38 sukkaparia, jotka säännöllisesti kerran vuodessa töitään lahjoittava taitaja on juuri tuonut. Kuva: Marri Hautalahti.

Lähetyssoppi on Seinäjoen seurakunnan ylläpitämä ja vapaaehtoistyöllä pyörivä lähetystyötä tukeva kauppa.

- Lähetyssoppi tarjoaa seurakuntalaisille mahdollisuuden toimia ja olla mukana lähetystyössä, evankeliumin eteenpäin viemisessä, lähetyssihteeri Pia Ketola Seinäjoen alueseurakunnasta sanoo.

Kauppiaina toimivat vapaaehtoiset, ja myynnissä on vapaaehtoisten valmistamia käsitöitä.

- Lähetyssopessa voi myös kahvitella, lukea, viettää aikaa tai tehdä käsitöitä. Meillä on aikaa palvella ja vaihtaa kuulumisia. Jaamme asiakkaiden kanssa elämää monella tapaa, toimimme vertaistukena, Ketola lisää.

Tuki nimikkoläheteille ja -kohteille

Käsityömessuille Lähetyssoppi osallistuu myös tänä vuonna, vuosien kokemuksella.

- Se on meille aina juhlaviikonloppu. Sinne on taas hyvä mennä, Ketola riemuitsee.

Hän sanoo Lähetyssopin tuotteiden olevan uniikkeja.

- Parasta on se, että tuotteiden tekijät ovat myös itse niitä myymässä. Meitä ilahduttaa aina asiakkaan ilo, kun hän löytää omanlaisensa sukat.

Kaikki käsityöt, kuten sukat, huivit ja matot, ovat laadukkaita. Ketolan mukaan messuilla ei ole heidän tuotteilleen juurikaan haastajia.

- Avustustyön kannalta messuilla ja sen myynnillä on meille suuri merkitys, Ketola lisää.

Kerätyillä varoilla Seinäjoen seurakunta tukee nimikkolähettiensä ja nimikkokohteidensa työtä.

Lahjoituksia aina langoista nappeihin

Lähetyssopen työtä voi tukea käsitöiden tekemisen lisäksi myös käsityötarvikkeiden tai käsityömateriaalien lahjoituksilla, napeista alkaen. Liikkeessä Matti Visannin kujalla vastaanotetaan myös vanhoja postikortteja.

- Lahjoitamme postikortit Suomen Lähetysseuralle, jonka vapaaehtoiset lajittelevat kortit ja merkit, ja järjestävät yhdessä filatelistien kanssa huutokaupan, Ketola sanoo.

Varoja kerätään myös isän- ja äitienpäivälounailla.

- Kaikille vapaaehtoisille löytyy meillä sopiva työ, Ketola kannustaa.

Lähetyssoppi

• Sijaitsee Matti Visannin kujalla Seinäjoella.
  • Avoinna ma-pe klo 10–17.
  • Toimii vapaaehtoisvoimin.
  • Mukana Käsityömessuilla 6.-8.10.2023 Seinäjoen Areenalla.
  • Myynnissä uniikkeja käsitöitä.
  • Tukee seurakunnan nimikkolähettien ja -kohteiden työtä.
Pia Ketola
Pia Ketola