Arjen asioita jaetaan Olohuoneessa

Seinäjoen seurakunta tarjoaa vertaistukea myös yksin- ja yhteishuoltajille. Ryhmälle on ollut selkeä tarve.

Diakoni Seija Saari.

Diakoni Seija Saari kannustaa mukaan yksin- ja yhteishuoltajien avoimeen Olohuone-ryhmään, johon voi liittyä missä vaiheessa ja mistä kunnasta tai seurakunnasta tahansa. Kuva: Matti Hautalahti.

Yksin- ja yhteishuoltajaperheiden Olohuone-ryhmä on toiminut Seinäjoen seurakunnassa jo useamman vuosikymmenen ajan. Diakoni Seija Saari on ollut vetovastuussa vuodesta 2008 alkaen. Ryhmä on maksuton ja avoin vertaistukiryhmä, mukaan voi tulla missä vaiheessa tahansa.

– Toiminta on tarkoitettu kaikenikäisten lasten vanhemmille. Mukaan voi tulla, vaikka lapset olisivat jo lähteneet maailmallekin.

Arjen asioiden jakamiselle on selkeä tarve.

– Keskusteluissa saatetaan mennä hyvinkin syviin vesiin.

Illoissa on usein vierailija, esimerkiksi laki- tai etuusasiantuntija tai ammattilainen kirkon perheneuvonnasta.

– Myös erityislasten haasteet ovat nykyään toivottu asiantuntijapuheenvuoron aihe.

Lastenhoito järjestetty

Saari tietää yksin- tai yhteishuoltajuusasioiden saattavan olla myös arkoja asioita.

– Meillä käy osallistujia myös oman kunta- ja seurakuntarajan ulkopuolelta. Aran asian kanssa saattaa pieneltä paikkakunnalta olla monesti helpompi lähteä vieraalle ja suuremmalle paikkakunnalle.

Itsekin yksin lasten kanssa olleena Saari tietää, miten tärkeää ryhmän tuki on.

– Ryhmä on hyvä henkireikä ja keskusteluja käydään positiivisessa hengessä.

Illan aikana lapsilla on omassa tilassaan seurana kerhomummot.

– Pitkään toiminnassa mukana olleista on tullut lapsille kuin omia mummoja, Saari iloitsee.

Osallistujat ovat usein myös ystävystyneet keskenään.

– Monet auttavat toisiaan ihan arjen askareissa, saattaa olla, että toinen vanhemmista tai muu lähipiiri asuu kaukana.

Illat vietetään nyyttikestimeiningillä.

– Monimutkaisten leipomusten kanssa ei tarvitse tulla, usein meillä on tarjolla keksejä ja popcornia, Saari hymyilee.

Yksin- ja yhteishuoltajien Olohuone

• Seinäjoen seurakunnan maksuton ja avoin vertaistukiryhmä
  • Kokoontuu kerran kuukaudessa Pohjan srk-kodilla, seuraavat 24.10. ja 21.11. klo 17.30
  • Yhteistyössä Lakeuden Omaishoitajat ry:n Oivaltajat-hankkeen ja Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n kanssa.

seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat

Seija Saari
Seija Saari
Diakoni
Ala-Kuljun katu 1C
60100 Seinäjoki

Seijan työvastuisiin kuuluvat yleisen ja yhteisen diakoniatyön lisäksi mielenterveystyö, perhetyö, erityisesti yksinhuoltajien parissa tehtävä työ, näkövammaistyö ja yhteisvastuukeräys. Seijan lähiövastuualue on: Joupin - Alakylän -Katajalaakson -Huhtalan ja Niemistönmaan lähiöissä ja kylillä.

Wed Oct 18 09:14:00 EEST 2023