Lakeuden Ristin urut soivat mystistä musiikkia

Seinäjoen Aalto-keskus herää jälleen 28. lokakuuta lumoavaan loistoonsa ja kietoo syleilyynsä eri taiteenlajit. Lakeuden Ristin uruissa soi Arvo Pärt.

Lakeuden Ristin urkujen ääressä Maria Väinölä, Juuso Lundström ja Petteri Lehtola.

Seinäjoen seurakunnan kanttori Maria Väinölä, Nurmon kappeliseurakunnan vt. kanttori Juuso Lundström ja tuottaja Petteri Lehtola Selmu ry:stä iloitsevat yhteistyöstä Aalto Aesthetics -tapahtumassa.

Teksti Hannele Norja Kuva Jenna Koivisto

Arvo Pärt on säveltänyt teoksia monille instrumenteille. Uruille hänen sointimaailmansa vaeltelut sopivat Seinäjoen seurakunnan kanttori Maria Väinölän mukaan hyvin.

– Teoksilla on monesti myös syvällinen uskonnollinen merkitys. Pärt itse on ortodoksi, jolle mystiikka on tärkeää.

Väinölä uskoo Pärtin keskiaikaisia vaikutteita sisältävien sävellysten sopivan erinomaisesti Aalto Aesthetics -tapahtumaan.

– Suurista uruista löytyy paljon äänikertavaihteluja, ja Lakeuden Ristin katedraaliakustiikka tekee soinnista jumalaista.

Meditatiivinen improvisaatio

Aalto Aesthetics -tapahtumassa Arvo Pärtin musiikkia tulkitsevat Nurmon kappeliseurakunnan vt. kanttori Juuso Lundström sekä Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikkia opiskeleva Viljo Harju.

Urkujen soittoa pian vuosikymmenen opiskellut Lundström tiesi Pärtin sävellysten voivan olla haastavia ja hänen valitsemansa teos onkin vaatinut normaalia enemmän harjoittelua.

– Itse kappale ei ole vaikea, mutta sen mielenkiintoinen tunnelma pitäisi pystyä pitämään hengissä koko ajan, Lundström analysoi.

Lakeuden Ristin urut ovat yksi hänen lempisoittimistaan. Harju lopettaa esityksensä improvisoinnilla Pärtin tyyliin.

– Nyt esittämäni teoksen Pärt on säveltänyt alun perin pianolle ja viululle. Käytän urkusovituksessa hyväkseni ideaa teoksen nimestä Spiegel im Spiegel, Peili peilissä. Musiikki on mystistä ja meditatiivista.

Aallon arkkitehtuurin innoittama

Aalto Aestheticsin tuottaja Petteri Lehtola Selmu ry:stä kehuu monitaidetapahtuman puitteita.

– Aallon arkkitehtuuri on kuin kanvaasi kaikelle tälle taiteelle. Siitä lähtökohdasta tätä on ollut hienoa lähteä toteuttamaan. Tapahtuma on taiteellisesti hyvin kunnianhimoinen.

Ilta tulee noudattamaan aikaisempien vuosien muotoja, mutta uusia näkökulmia haetaan puistosta kirkon takaa. Myös interaktiivisuutta on teoksissa lisätty.

– Teoksissa tulee olemaan ulottuvuuksia, joihin yleisö pääsee osallistumaan. Itse teos muotoutuu kävijöiden reagointien myötä.

Aalto Aesthetics 28.10.2023

• Seinäjoen Aalto-keskuksessa klo 18–23.
  • Eri taiteenlajien elämyksiä.
  • Arvo Pärt -konsertti Lakeuden Ristissä klo 19.
  • Taiteilija Antti Tolvi uruissa klo 22.
  • Ei pääsymaksua.

Wed Oct 25 09:53:32 EEST 2023