Seurakuntametsä kaikille saavutettavaksi

Seinäjoen seurakunnan ympäristötyö on pitkäjänteistä ja monipuolista. Tuoreimpana suunnitelmana on rakentaa seurakuntametsään esteetön laavu vapaaehtoisvoimin.

Seinäjoen seurakunnan metsätyöryhmän Esko Karttunen vasemmalla ja Jouni Aila oikealla kuvattuna puiden kesk...

Seinäjoen seurakunnan metsätyöryhmän Esko Karttunen (vas.) ja Jouni Aila iloitsevat siitä, että seurakunnan metsiä on otettu muuhunkin hyötykäyttöön kuin vain taloudelliseen. Kuva: Jenna Koivisto.

Seinäjoen seurakunta on sitoutunut Hiilineutraali kirkko 2030 -strategiaan ja sille on myönnetty kirkon ympäristödiplomi jo viidettä kertaa.

Luomakunnasta välittäminen näyttäytyy tekoina. Vuoden 2024 aikana seurakunta rakentaa vapaaehtoisvoimin seurakuntametsään Ylistaron Varrasjärvelle esteettömän laavun. Laavun lisäksi suunnitelmaan sisältyy wc:n, puuladon, esteettömän reitistön ja levähdyspaikan rakentaminen, sekä opasteiden pystyttäminen. Hanketta varten seurakunta hakee Leader-rahoitusta.

‒ Perusajatuksena on tehdä hankkeesta niin saavutettava, että kaikki pääsevät nauttimaan luonnosta hektisen arjen keskellä, kertoo Seinäjoen seurakunnan luottamushenkilö ja metsäammattilainen Jouni Aila.

Suunnitelmaa hankkeesta on tehnyt Lakeuden Elämysliikunta ry:n Hannu Salo. Yhdistyksellä on kokemusta vastaavista esteettömistä hankkeista, kuten Lepakkolaavun ja reitistön rakentamisesta Kyrkösjärvellä.

Toivon metsä

Seurakunnan metsät ovat aikaisemmin olleet taloudellisen tuotannon keskiössä.

‒ Metsät ovat kuitenkin paljon enemmän. Monimuotoisuus ja talousmetsäajattelu voivat olla käsi kädessä, Aila toteaa.

Metsä tarjoaa hyvinvointia, sitoo hiiltä ja ehkäisee ilmastonmuutosta. Epävarmojen aikojen keskellä metsä tuo toivoa, turvaa ja pysyvyyttä.

‒ Alueella on myös yhteys seurakunnan arvoihin usko, toivo, rakkaus, jotka näkyvät seurakuntametsässä aikaisemmin istutettuina sydämen ja ristin muotoisina alueina.

Sosiaalinen ulottuvuus

Seurakuntametsässä on kaikki kestävyyden elementit yhdessä paketissa.

‒ Monimuotoisuuden ja ekologisuuden lisäksi sosiaalinen ulottuvuus saavutetaan tulevan hankkeen myötä saavutettavuuden ja vapaaehtoistyön kautta, kertoo Jouni Aila.

Seurakuntametsä on kaikille avoin. Laavun rakennuttua osa seurakunnan tilaisuuksista ja kokouksista voidaan jatkossa pitää metsässä. Se toimii myös koulutuksellisena paikkana.

‒ Seurakuntametsässä voi esitellä metsän monimuotoisuutta ja kehittymistä sekä nähdä ilmastomuutoksen merkit omin silmin, kertoo puistopäällikkö Esko Karttunen.

Tehdään yhdessä

Rakennushanke toteutetaan vapaaehtoisvoimin.

‒ Vapaaehtoisia tullaan kutsumaan talkoisiin tekemään yhdessä, talkooyhdyshenkilönä toimiva Jouni Aila kertoo.

Päätös hankerahoituksesta saadaan tammikuun lopussa. Työt alkavat välittömästi päätöksen tultua.

‒ Hanke esitellään kirkon ympäristöpäivillä Seinäjoella elokuussa, kertoo Esko Karttunen.

Seurakuntametsässä ja laavulla järjestettävään toimintaan otetaan ideoita vastaan.

INFO: Laavu seurakuntametsään

• Paikkana seurakuntametsä Ylistaron Varrasjärvellä.
  • Hankkeena rakentaa laavu, wc, puulato, esteetön reitistö ja levähdyspaikka.
  • Leader-hankerahoituspäätös tammikuun lopulla.
  • Hankkeen toteutus vapaaehtoistyönä.
  • Talkooyhdyshenkilönä Jouni Aila.
Esko Karttunen
Esko Karttunen