Talvisodan päättymisestä 80 vuotta

Talvisodan päättymistä muistetaan muistotilaisuuksilla eri paikkakunnilla.

Äyräpään taistelun muistopäivää vietetään torstaina 5. maaliskuuta Nurmossa. Kello 10 Rakuunakilta ry:n Etelä-Pohjanmaan Eskadroona suorittaa kunnianosoituksen ja seppeleenlaskun Taistelijan muistomerkillä Nurmon seurakuntakodin pihalla. Tilaisuudessa ovat mukana Valkiavuoren ala-asteen ja Nurmon lukion oppilaat. Nurmon museolla nähdään kello 16 Talvisodan aikaa kotirintamalla -kuvaelman ensiesitys. Kahvitarjoilu kello 15.30 alkaen. Kello 18 vietetään Äyräpään taistelun 80-vuotismuistojuhlaa Nurmon kirkossa. Seppeleenlasku muistojuhlan jälkeen. Lopuksi juhlakahvit Nurmon seurakuntakodilla.

Sunnuntaina 8. maaliskuuta vietetään juhlajumalanpalvelusta kello 10 Peräseinäjoen kirkossa. Jumalanpalveluksen jälkeen Vuosalmi-muistomerkin paljastus ja seppeleenlasku sankarihautausmaalla.
Juhla jatkuu lounaan merkeissä seurakuntatalolla.

Talvisodan päättymisen muistohetkeä vietetään Ylistaron sankarihautausmaalla perjantaina 13. maaliskuuta kello 11. Ohjelmassa on seppeleenlasku ja ylistarolaisen nuoren puhe, jonka jälkeen kahvitus ja juhla seurakuntatalolla.

Seinäjoella 13.3. muistohetkeen Heimotulet patsaalle klo 10.30 kutsuvat Seinäjoen Karjalaiset. Perinteinen E-P:n res.piirien järjestämä muistohetki Taipale-Vuosalmi patsaalla kello 11.00. Puhujana eversti Jorma Jokisalo, jatkona Seinäjoen Yhteiskoulun oppilaan puheenvuoro. Seinäjoen lukion ja lyseon oppilaita osallistuu seppeleenlaskuun ja kunniavartioon. ESiintymässä Veteraanikuoro, jota johtaa Marika Ahonen. Lisäksi järjestetään kahvitarjoilu seurakunnassa. Alueen sankarihaudoilla klo 11.00 koululaisten seppeleenlasku. Törnävän sankarihaudalla oppilaat sytyttävät kynttilät sodissa 1939-45 kaatuneille.
Pruukin yhtenäiskoulun oppilaan puheenvuoro, mukana oppilaita myös Törnävän koulusta.

Thu Mar 05 10:50:49 EET 2020