Lähetys- ja lähimmäistyötä kävellen

Seinäjoen alueseurakunta aloittaa lähetyskävelyn, jota on tarkoitus järjestää joka kuukausi aina perjantai-iltapäivisin.

Kuvassa keväinen jokirantamaisema jossa tippuu hiljalleen lunta. Kuvassa on Seinäjoen alueseurakunnan lähet...

Seinäjoen alueseurakunnan lähetystyön toimikunnan puheenjohtaja Ulla Tulisalo yhdessä miehensä Tapani Tulisalon kanssa kannustavat ihmisiä kokeilemaan perjantaisin käveltävää lähetyskävelyä. KUVA: Sarah Senf.

Teksti: Harri Puhakainen

– Kun korona-aika on vaikeuttanut ihmisten välisiä tapaamisia, saimme ajatuksen kokeilla Vaasassa jo jonkin aikaa toteutettua lähetyskävelyä myös täällä Seinäjoella, Seinäjoen alueseurakunnan lähetystyön toimikunnan puheenjohtaja Ulla Tulisalo kertoo.

Kun historiassa mennään pitkälle taaksepäin, niin kristinuskosta ja lähimmäisenrakkaudesta on kerrottu ja levitetty paljon kävellen.

– Meidän lähetystyöntekijämme ympäri maailmaa tahtovat helposti unohtua arjen touhujen keskellä. Tällainen lähetyskävely auttaa pitämään lähetystyöntekijöiden tärkeän työn paremmin mielessämme.

Lähetystyössä muutoksia

Tulisalo toivoo, että kun lähetyskävelytapahtuma saadaan vakiinnutettua, sinne saataisiin mahdollisemman usein vieraaksi ja mukaan joku kotipaikkakunnallaan lomaileva tai kotimaahan palannut lähetystyöntekijä.

– Heillä on niin paljon mielenkiintoista ja innostavaa kerrottavaa kohdemaansa arjesta, elämänmenosta ja ihmisistä.

Kirkon ulkomailla tekemä lähetystyö on säilynyt pääosin samanlaisena vuosikymmeniä, mutta uusiakin muotoja on noussut esiin.

– Joillakin paikoilla on lähetystyön omia jalkapallojoukkueita ja muunkinlaista liikunnan avulla toteutettavaa lähetystä.

Tulisalo korostaa lähetystyön merkitystä osana kristillistä elämänkatsomusta.

– Tämä ei ole kovin muodikas asia, mutta tärkeä asia kristittyjen kannalta.

Kilometrikisa

Valtakunnallinen kilometrikisa alkaa 1. toukokuuta ja lähetysväellä on oma joukkue kilpailussa mukana.

Kilometrikisa on Suomen suurin pyöräilykampanja, johon Suomessa osallistui viime vuonna yli 35 000 polkijaa.

– Meidän joukkueeseemme voi liittyä ja samalla kerryttää kilometrejä asuinpaikkansa mukaan esimerkiksi Seinäjoen kaupungin saldoihin, Tulisalo muistuttaa.

Yhteinen kävelylenkki on säännöllisesti aina kerran kuukaudessa, kuukauden ensimmäisenä perjantaina. Ensimmäisen kerran lähetyskävelijät kokoontuvat Lakeuden Ristin parkkipaikalla perjantaina 7. toukokuuta kello 14.

Ennen lenkille lähtöä lämmitellään, jonka jälkeen ryhmän toiveiden ja kunnon mukaan kävellään noin tunnin lenkin.

– Tämä lenkki sopii kaikille vauvasta vaariin, Tulisalo lupaa.

Kävelyn jälkeen järjestetään kahvi- ja teehetki omakustanteisesti kirjaston kahvilassa.

Wed May 05 08:53:00 EEST 2021