Helposti kasteelle yhteiskastepäivänä

Yhteiskastepäivänä seurakunta järjestää niin kastetilaisuuden ohjelman kuin tarjoilut.

Lakeuden Ristin kastepuu ja pappi Anna Merivirta.

Varhaiskasvatuksen pappi Anna Merivirta kertoo Lakeuden Ristissä, että Seinäjoen seurakunnan joka alueen kirkossa on kastepuu, johon kastettava saa oman nimilehden kasteen yhteydessä. KUVAAJA: Jenna Koivisto

Seinäjoen seurakunnan kappalainen Merja Lampila tiivistää kastepäivän yhteiskasteen olevan kuin kaksosten tai kolmosten kastetilaisuuden.

- Juhlassa on yksi puhe, yksi teksti, yksi rukous, varsinainen kaste, kynttilänanto ja siunaaminen, Lampila tiivistää.

Lakeuden Risti tarjoaa 17. maaliskuuta tilaisuudelle juhlavan ympäristön. Kastemekkoakaan vanhempien ei ole välttämätöntä hankkia, kirkosta löytyy alboja eri kokoisille kastettaville.

- Tämän helpompaa kasteen järjestäminen ei voisi enää olla, Lampila hymyilee.

Kaste vauvaa vanhemmallekin

Erilaiset elämäntilanteet ovat voineet Lampilan mukaan lykätä kasteelle tuloa.

- Ikä ei ole rajoittava tekijä, lapsi voi kasteelle tuotaessa olla yhtä lailla puolivuotias tai vaikka jo eskari-ikäinen, Lampila täsmentää.

Yli kolmikymmenvuotisen pappisuransa aikana Lampila on kastanut hyvin vaihtelevan ikäisiä ihmisiä.

- Kaikki tilaisuudet ovat aina olleet yhtä liikuttavia perhejuhlia.

Hän muistuttaa, että lapsen voi tuoda kasteelle, jos jompikumpi vanhemmista kuuluu kirkkoon.

Tunnin juhlava tilaisuus

Seinäjoen seurakunnan kastepäivänä 17. maaliskuuta yhteiskasteelle aikansa varanneet kastetaan Lakeuden Ristissä yhtä aikaa.

- Mikäli joku haluaa valita vaikkapa juuri perheelle tutun, tietyn papin tai oman yksittäisen kasteen, on se ajan varaamalla mahdollista, Lampila sanoo.

Ajan varanneiden vuoro on yhteiskasteen jälkeen. Yksittäisiä kastetilaisuusaikoja on tarjolla tunnin välein. Kasteen jälkeen kokoonnutaan kahvihetkeen. Tilaisuus kestää kaikkineen noin tunnin.

- Kahvituksessa on varauduttu noin 15–20 vieraaseen kunkin kasteperheen kohdalla.

Kastepäivän tilaisuutta voi suunnitella etukäteen yhdessä papin kanssa.

- Toivon vanhempien ottavan yhteyttä hyvissä ajoin, Lampila rohkaisee.

Kastepäivä 17.3.2024

• Yhteiskaste Lakeuden Ristissä klo 13.
  • Yksittäisiä kasteita voi varata toimitettavaksi yhteiskasteen jälkeen.
  • Seurakunta tarjoaa kastekahvit 15–20 henkilölle täytekakun kera.
  • Varaa kaste palvelutoimistosta 06 418 4901.

Lisätietoja: Ristiäiset - Seinäjoen seurakunta (seinajoenseurakunta.fi)

Merja Lampila
Merja Lampila