Meidän kökkäväki leipoo teidän juhlien herkut

Kuinka kauan kestää leipoa 1340 karjalanpiirakkaa, 725 pikkupizzaa ja huikeat kolmekymmentä kiloa lusikkaleipiä? Seinäjoen alueseurakunnan tottuneella kökkäväellä ei urakassa kauaa nokka tuhise.

Karjalanpiirakoitten leipojia

Karjalanpiirakat valmistuvat tottunein ottein ja hyvällä mielellä: kuvassa vasemmalta Leo Norja, Liisa Koivisto, Liisa Hamm ja Ulla Harju.

Tulevana viikonloppuna monen kodin valmistujaisten juhlapöydän herkuista saadaan kiittää Elli Hirvilammin luotsaamaa vapaaehtoistyöntekijöiden joukkoa.

— Perinteet ovat Pohjanmaalla edelleen kunniassa. Lusikkaleivät ovat olleet vuodesta toiseen kestosuosikki. Tänä vuonna olimme varautuneet edellisvuosien pohjalta noin 20 kilon satsiin, mutta tilauksia sateli niin, että määrä nousi 30 kiloon. Silti saimme urakan valmiiksi suunnitellusti yhden talkoopäivän aikana, tyytyväinen Hirvilammi hymyilee.

Elli Hirvilammilla on pitkä perspektiivi sekä pohjalaisiin juhlapöytiin että vapaehtoistyöhön. Hän on yli kahden vuosikymmenen ajan ollut kantava voima Seinäjoen seurakunnan Yhteisvastuukeräyksen käytännön toteutuksissa sekä vapaaehtoisena mukana myös muussa diakoniatyössä, seurakunnan keittiötyössä ja musiikkielämässä. Hänet palkittiin tänä keväänä Suomen Valkoisen Ruusun mitalilla, joka annetaan tunnustukseksi isänmaan palveluksessa ansioituneille kansalaisille.

Piimävelliä ja klimppisoppaa

Yhteisvastuun hyväksi on kevään kuluessa myyty helmikuussa piimävelliä ja klimppisoppaa, laskiaisena hernesoppaa ja kropsua, pääsiäiseksi kuivakakkuja ja vapuksi niitä kuuluisia, sokkotestin perusteella Seinäjoen parhaiksi valittuja munkkeja.

— Olemme Yhteisvastuutoimikunnassa tuumineet, että syksyllä pidetään uudet perinneruokapäivät. Kevään myyjäisissä piimävelli ja klimppisoppa vietiin käsistä, myös hernesoppa ja kropsu loppuivat kesken, kertoo Hirvilammi.

Yhteisvastuukeräyksen puuhanaiset- ja miehet iloitsevat siitä, että Seinäjoen seurakunnassa ruokaperinteen lisäksi voimissaan on myös kökkäperinne. Alueseurakunnassa leivontatalkoisiin tapaa kokoontua 20—25 aktiivin porukka – ja iloiseen joukkoon toivotetaan tervetulleiksi myös kaikki uudet, innokkaat auttajat.

— Jokaiselle löytyy sopivaa tekemistä. Tekemällä oppii kokkaamaankin ja myös muuta puuhaa on tarjolla, joten esimerkiksi hygieniapassi ei ole välttämättömyys, kannustaa Juhani Hihnala, Seinäjoen alueseurakunnan alueneuvoston puheenjohtaja ja itsekin ahkera vapaaehtoistyön ”moniottelija”.

Hihnala iloitsee siitä, että myös käytetyt raaka-aineet saatiin kevätkökkään lahjoituksena, kun Minimani ja Kivistön S-market halusivat lähteä mukaan tekemään hyvää yhdessä Seinäjoen seurakunnan kanssa.

— Ja vapaan kanan munat meille on jo pitkään lahjoittanut paikallinen Kivimäen maatila.

Lahjoita ja anna unelmille siivet

Seinäjoen seurakunta on jo usean vuoden peräkkäin ollut Yhteisvastuukeräystuloksensa perusteella koko maan ykkönen. Vuonna 2018 keräystulos oli yli 76 000 euroa eli lähes 1,50 € seurakunnan jokaista jäsentä kohden.

— Talkoovoimin toteutettujen myyjäisten ja tapahtumien tuotolla on suuri merkitys, viime vuonna ne kerryttivät pottiin lähes 12 000 euroa, kiittää Seinäjoen seurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.

Vuoden 2019 Yhteisvastuukeräys tukee lasten ja nuorten koulutusta. Muista valmistujaisiaan juhlivaa nuorta aineettomalla lahjalla ja anna mahdollisuus tulevaisuudenunelmiin myös jollekin toiselle — lahjoittaa voi aina vuoden loppuun saakka: seinajoenseurakunta.fi/yhteisvastuu

Tue May 28 13:37:00 EEST 2019