Ylistaron kirkosta dokumenttielokuva

Ylistaron kirkko täyttää tänä vuonna 170 vuotta. Sen rakentamisen historiaa kerrotaan ja tallennetaan ensimmäisen kerran elokuvan keinoin.

Ylistaron kirkon rakennusvaiheista on tekeillä dokumenttielokuva, jonka työnimi on "Näin rakennettiin Ylistaron kirkko" ja sen toteuttaa Elokuvayhdistys Filmiä ja valoa ry. Dokumentissa tullaan hyödyntämään taustamateriaalina muun muassa valokuvia, valittuja dokumentteja ja seurakunnan arkistoa. Näiden pohjalta tehdään dokumenttielokuvaa, joka kuvaa kirkon rakentamista vuosina 1847–1852.

Dokumenttielokuva ”Näin rakennettiin Ylistaron kirkko” kertoo elokuvan keinoin kirkon rakennusvaiheet. Elokuva perustuu Ylistaron seurakunnan asiakirjoihin vuosilta 1842–1852, arkkitehti Lohrmannin piirustuksiin, luterilaiseen kirkkorakentamiseen perehtyneiden asiantuntijoiden ja nykyisen kappeliseurakunnan edustajien haastatteluihin. Elokuvan suunnittelija ja ohjaaja on Anssi Luoma, sen kuvaa ja äänittää Mika Koivusalo. Näillä näkymin elokuva saa ensiesityksensä Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalilla, Ylistaron Matin-Tuvassa, kuluvan vuoden lopulla. Festivaali saa avustusta Seinäjoen kaupungin hyvinvointilautakunnalta ja Alfred Kordelinin Seinäjoen kaupunkirahastolta.

Aalto-yliopiston Mittauksen ja mallinnuksen instituutin (MeMo) tutkijat mittaavat Ylistaron kirkkoa 16.–17.5.2022. Pistepilvet ja kirkon eri osista tehdyt ja dokumenttielokuvaan valitut 3D-mallit tulevat näkymään osana dokumenttia. 3D-mittauksen ja mallinnuksen kuva-aineistoja käytetään muun kerätyn taustamateriaalin rinnalla. Tutkijoiden käytössä on useita eri mittalaitteita, joiden avulla Komia kirkko taltioidaan digitaalisesti. Yhteistyön tavoitteena on kehittää tietomallintamisen menetelmiä digitaalitekniikkaa hyödyntämällä. Sillä yhdistetään esimerkiksi 3D-kaupunkimalleja, ihmisten liikkumista ja kohtaamista. MeMo on toteuttanut vastaavia virtualisointeja muun muassa Kansallismuseolle, kansainvälisesti tunnettuja kirkkovirtualisointeja on tehty esimerkiksi Notre Damesta.

1830-luvulla Ylistaron puukirkko jäi aikalaisille ahtaaksi. Sen tilalle päätettiin rakentaa uusi. Vuonna 1846 arkkitehti Ernest Lohrmann piirsi ylistarolaisille kivikirkon, jossa on tilaa 2600 hengelle.  Rakennustyöt päätettiin aloittaa heti. Rakennusmestariksi palkattiin tunnettu kirkonrakentaja Jaakko Kuorikoski Kaustisilta. Kirkko rakennettiin vuosina 1847–1852. Myöhempiä sukupolvia on aina kiinnostanut, miten kirkko rakennettiin. Muistitiedot ja legendat ovat kirjavia. Aalto-yliopiston ja muiden organisaatioiden tutkijat löytävät rakenteista vastauksia moneen, ihmisiä askarruttaneeseen kysymykseen. Kuvauksissa syntynyt materiaali voi myös auttaa kirkon ylläpidossa tulevina vuosina.

Ks. Kansallismuseon tornin virtualisointi Kansallismuseon torni virtuaalisesti - YouTube

Ks. Notre Damen virtualisointi Notre Dame de Paris - 360 VR visit - YouTube

Tue May 17 09:22:00 EEST 2022