Seinäjoen seurakunnan kirkkovaltuusto esittää välillistä kirkkoherran vaalia

Seinäjoen seurakuntaan valitaan 2023 vaaleilla uusi kirkkoherra Jukka Salon jäädessä eläkkeelle.

Seinäjoen seurakunnan kirkkoherra Jukka Salo jää eläkkeelle maaliskuussa ja seurakuntaan valitaan vaaleilla uusi kirkkoherra. Tavoitteena on, että uusi kirkkoherra aloittaisi tehtävään perehtymisen elokuun alussa, kirkkoherran virkaa hoitaa prosessin ajan sijaisena alueseurakunnan entinen johtava kappalainen Liisa Rantala.

Seinäjoen seurakunnan kirkkovaltuusto päätti äänestyksen jälkeen kokouksessaan 15. helmikuuta 2023 pyytää Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulilta kirkkoherran valintaa välillisellä vaalilla. Kirkkoneuvoston esityksestä poikkeavan ehdotuksen teki Tapani Renko ja sitä kannatti Juha Palo. Käydyssä äänestyksessä välillistä vaalia kannatti 33 valtuutettua, välitöntä kuusi.

Virka hakuun helmikuussa

Kirkkoherra voidaan valita joko välittömällä tai välillisellä vaalilla. Välittömässä vaalissa äänioikeutettuja ovat 18 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet, välillisessä vaalissa kirkkovaltuuston jäsenet.

– Tuomiokapituli julistaa Seinäjoen seurakunnan kirkkoherran viran haettavaksi kokouksessaan 22. helmikuuta, kertoo lakimiesasessori Tuomas Hemminki.

Seinäjoen seurakunta on kooltaan suuri, Suomen toiseksi suurin seurakunta. Seurakunnassa on yli 51 000 jäsentä ja 200 työntekijää, suuri alueseurakunta sekä kolme kappeliseurakuntaa. Seurakunnan koko tuo mukanaan sen, että kirkkoherran työssä painottuvat erityisesti hallinto, johtaminen ja esihenkilötyö.

Kirkkovaltuuston näkemyksen mukaan välillisessä vaalissa on mahdollisuus tarkemmin tarkastella hakijoiden kokemusta, osaamista ja soveltuvuutta edellä mainitun kaltaiseen tehtävään.

Kirkkoherran kriteerejä

Kirkkoherran välillistä vaalia varten tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon seurakunnalle. Lausunnossa todetaan hakijoiden kelpoisuus ja arvioidaan heidän taitonsa ja kykynsä haettavana olevaan virkaan. Kirkkovaltuusto tekee sitten valinnan kelpoisiksi todettujen hakijoiden välillä.

Kirkkoherran virkaa hakevan tulee olla pastoraalitutkinnon ja seurakuntatyön johtamisen tutkinnon suorittanut pappi. Kirkkovaltuusto kirjasi esitykseensä tuomiokapitulille, että Seinäjoen seurakunnan kirkkoherran virkaa hakevilla tulee olla monipuolisen seurakunta- ja esihenkilötyön lisäksi kokemusta hyvästä hallinnosta ja laajojen kokonaisuuksien johtamisesta.

Lisäksi edellytetään muun muassa yhteistyökykyä ja halua toimia koko seurakunnan parhaaksi yhdessä työntekijöiden, luottamushenkilöiden, seurakuntalaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätietoja:

Hallintojohtaja Paula Perälampi, paula.peralampi@evl.fi, 044 746 2014

Lakimiesasessori Tuomas Hemminki, tuomas.hemminki@evl.fi, 050 338 2570

Kirkkovaltuuston kokousten pöytäkirjat ja esityslistat:

Wed Feb 15 19:20:00 EET 2023