Seinäjoen seurakuntaan haetaan uutta kirkkoherraa

Uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään syksyllä.

vko_9_Khra Salo eläkkeelle 2023 messu Sarah_Senf-8898.jpg

Kirkkoherra Jukka Salon eläkkeelle jäämistä juhlistettiin laskiaissunnuntaina messulla, joka kokosi Lakeuden Ristiin noin 400 seurakuntalaisen joukon.

Kuvaaja: Sarah Senf

Seinäjoen seurakunnan kirkkoherra Jukka Salo jää eläkkeelle maaliskuun alussa. Uuden kirkkoherran haku seurakuntaan on alkanut, Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli on julistanut viran avoimeksi viime viikolla.
Hakuaika päättyy maanantaina 20. maaliskuuta, jonka jälkeen hakijat haastatellaan heti saman viikon keskiviikkona.
– Tämän jälkeen tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon seurakunnalle kirkkoherran välillistä vaalia varten. Lausunnossa todetaan hakijoiden kelpoisuus ja arvioidaan heidän taitonsa ja kykynsä haettavana olevaan virkaan, kertoo lakimiesasessori Tuomas Hemminki.
Kirkkoherran valinnan tekee Seinäjoen seurakunnan uusi kirkkovaltuusto, seurakuntavaalit käytiin marraskuussa 2022. Alustavan aikataulun mukaan valinta tullaan tekemään kesäkuussa ja uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään syyskuun alussa.

Vaalipaneeli Lakeuden Ristissä
Seurakuntalaisille järjestetään useita mahdollisuuksia kirkkoherraehdokkaisiin tutustumiseen. Seinäjoen seurakunnan viestintäjohtaja Kirsi Poltto sanoo, että kalentereihin kannattaa jo varata tiistai 18. huhtikuuta, jolloin Lakeuden Ristissä järjestetään kello 18 alkaen paneelikeskustelu.
– Ajatuksena on, että tilaisuuteen saapuvat seurakuntalaiset voivat jättää ehdotuksia kysymyksistä ehdokkaiden vastattavaksi.
Seinäjoen seurakunta on myös maaliskuun aikana mukana suurten seurakuntien tunnettuuskyselyssä, jossa 500 seinäjokiselta tiedustellaan heidän ajatuksiaan kirkosta ja seurakunnasta.
– Mielipiteensä pääsee kertomaan muun muassa siitä, mitä seurakunnan toiminnassa arvostaa, miten on kokenut tilanteet ja toiminnan, joissa seurakunnan on kohdannut, sekä mitä ajattelee kirkkoon kuulumisesta ja seurakunnan jäsenyydestä. Lisäksi tiedustellaan kysymysehdotuksia vaalipaneeliin.

Seurakunnan yhdeksäs kirkkoherra
Seinäjoen seurakunta on jäsenmäärällä mitattuna Suomen toiseksi suurin seurakunta, kaupungin asukkaista lähes 80 prosenttia kuuluu kirkkoon. Seurakunta on myös suuri työnantaja, jonka palveluksessa on yli 200 eri alojen ammattilaista työskentelemässä kaupungin jokaisella alueella: keskustassa toimii Seinäjoen alueseurakunta, Nurmossa, Ylistarossa ja Peräseinäjoella on omat kappeliseurakuntansa. Lisäksi seurakunnalla on kolme leirikeskusta, ne sijaitsevat Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ähtärissä.
Nyt valittava kirkkoherra on Seinäjoen seurakunnan yhdeksäs. Jukka Salo asetettiin virkaan elokuussa 2012, häntä ennen kirkkoherrana oli nykyinen arkkipiispa Tapio Luoma. Siihen saakka, kun uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässään, virkaa hoitaa alueseurakunnan entinen johtava kappalainen Liisa Rantala.

Seinäjoen seurakunnan kirkkoherrat
1900–1910 Eevertti K. Koskimies