Kokoa porukka ja osallistu Miljoona roskapussia -kampanjaan

Kaksi roskalaatikkoa, toisessa lukee seinäjokelainen ja toisessa seinäjokinen.

Seinäjokelaisia innostetaan kampanjaan mukaan äänestyksellä, jossa voi ottaa kantaa tunteita herättävään ikuisuuskysymykseen: seinäjokelainen vai seinäjokinen?

Seinäjoen seurakunta osallistuu yhdessä Seinäjoen kaupungin kanssa Ylen Miljoona roskapussia -kampanjaan. Kaksi kuukautta kestävissä siivoustalkoissa suomalaisia innostetaan keräämään ympäristöstään roskia. Tavoitteena on kerätä miljoona roskapussia. Kerätyt roskapussit merkitään roskalaskuriin, joka avautuu osoitteessa yle.fi/miljoonaroskapussia torstaina 13.4.

Kokoa porukka ja pidä hyvää tekevä ulkoiluhetki. Ota kohteeksi vaikka työpaikkasi piha tai parkkialue, piennaralue tai esimerkiksi lähipuisto.

Postatkaa kuvia siivouskökästänne yhteisön somekanaviin tai omiin henkilökohtaisiin kanaviinne ja tägätkää niihin Seinäjoen kaupunki. Voit käyttää mm. aihetunnisteita #MiljoonaRoskapussiaSeinäjoki #MiljoonaRoskapussia #Seinäjoki. Muistathan, että kuvaan ja julkaisuun on oltava kuvattavien lupa.

Seinäjokelainen vai seinäjokinen? Lisäpotkua kökkään!

Seinäjokelaisia innostetaan kampanjaan mukaan äänestyksellä, jossa voi ottaa kantaa tunteita herättävään ikuisuuskysymykseen, kumpi on oikein, parempi tai ihan vaan suuhun sopivampi: seinäjokelainen vai seinäjokinen?
Äänesi on siis roska tai roskapussi. Äänestyspaikkoina toimivat vain ne roskikset, jotka on tarroitettu kampanjailmeellä. Laita roska siihen roskikseen, jonka kyljessä lukee kannattamasi muoto. Äänestys on käynnissä 15.5. saakka.

Äänestysroskikset sijaitsevat:

• Keskustori
  • Ideapark
  • Päivölän Citymarket/McDonald´s
  • Apila-kirjasto
  • Matinkujan silta/Alasenpuisto
  • Peräseinäjoki S-market
  • Ylistaro S-market
  • Nurmon kirjasto

Äänestyksen tulos selviää toukokuun loppuun mennessä.

Perhe, kaverit ja naapurit mukaan

Voit haastaa roskien keräämiseen mukaan myös naapurisi, kaverit, harrastusporukan tai muun yhteisön. Siivotkaa yhdessä esimerkiksi kotikatu tai leikkipuisto.

Käytä huomioliiviä alueilla, joissa liikkuu moottoriajoneuvoja tai muita kulkupelejä. Kaikista kirjastoista saa lainata roskapihtejä. Kirjastoista saat mukaasi myös kertakäyttökäsineitä ja roskapusseja.

Yleisiltä alueilta kerätyt jätesäkit
Viheralueilta ja muilta yleisiltä alueilta voi kerätä roskia jätesäkkeihin. Jätesäkit on koottava sellaiseen paikkaan, josta kaupunki voi hakea ne traktorilla. Kokoa jätesäkit vähintään kolmen säkin kasoihin ja tee noudosta ilmoitus osoitteeseen puisto@seinajoki.fi. Nouto tehdään arkipäivisin. Huonekaluja tai muuta kierrätettävää jätettä ei noudeta, vaan ne kuuluvat jäteasemille tai kierrätyskeskukseen.

Muistathan, että katu- ja puistoroskiksiin ja jätesäkkeihin ei saa laittaa kotitalousjätettä tai muuta niihin kuulumatonta jätettä. Oman kodin kotitalousjäte kuuluu kiinteistön roskikseen tai lajittelupisteeseen.

Kampanjastartti 13.4.

Matka kohti miljoonaa roskapussia startataan suorassa lähetyksessä 13.4. klo 20 Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso, tohtori Jenni Haukio. Suomalaisia innostavat Ylen kanavilta tutut henkilöt. Tulos julkistetaan Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa 14.6. klo 20.

Ylen sivuilla https://yle.fi/aihe/s/mika-miljoona-roskapussia

2023-04-13 15:24:00.0