Talousneuvola tarjoaa monialaista tukea arjen raha-asioihin

Kismuksessa järjestettävä Talousneuvola tarjoaa neuvoja arjen raha-asioihin. Toiminnassa mukana ovat Kela, Ulosottolaitos, sosiaalipalvelut ja talous- ja velkaneuvonta.

Kuusi ihmistä istuu pöydän äärellä.

Talousneuvolassa monialaista tukea tarjoavat aikuissosiaalityöntekijä Päivi Krook (vas.), palveluasiantuntija Laura, talous- ja velkaneuvoja Anne Hietala, ennakoivan talousneuvonnan asiantuntija Kaisa Rajaniemi, diakoniatyöntekijä Johanna Piuhola sekä kokemusasiantuntija Markku Lepistö. Kuvaaja: Sarah Senf.

Kismuksessa järjestettävä Talousneuvola tarjoaa neuvoja arjen raha-asioihin. Vuodesta 2021 alkaen Seinäjoella on ollut tarjolla apua monialaisesti ja matalalla kynnyksellä. Toiminnassa mukana ovat Kela, Ulosottolaitos, sosiaalipalvelut ja talous- ja velkaneuvonta. Seinäjoen seurakunta tarjoaa toiminnalle tilan.

‒ Monialainen tuki on tarpeen. Taloustilanne on monella vaikea, kertoo Kelan palveluasiantuntija Laura.

Talousneuvolassa asioineelle anonyymille kolmen lapsen yksinhuoltajaäidille, sairaslomalaiselle ja asuntovelalliselle korkojen ja elintarvikkeiden hintojen nousu oli viimeinen niitti.

‒ Rohkaisen tulemaan jo etukäteen, ennen kuin tilanne on todella paha, hän neuvoo.

Ajanvarauksetta ja anonyymisti

Talousneuvolaan voi tulla monenlaisten talouskysymysten kanssa koko Etelä-Pohjanmaan alueelta.

‒ Jos on esimerkiksi velkaantunut, sairastunut, tai vaikka erotilanne päällä, luettelee palveluasiantuntija Laura.

Asiakkaan tilanne kartoitetaan luottamuksellisesti yhdessä. Paperien ei tarvitse olla valmiina, vaan esimerkiksi mobiilipankista voi tarvittaessa esittää tulot ja menot. Talousneuvolaan voi tulla uudelleenkin.

‒ Talousneuvolassa ei ratkaista asioita, vaan ohjataan oikean palvelun piiriin, hän tarkentaa.

Maksuttomaan Talousneuvolaan voi tulla ilman ajanvarausta ja halutessaan anonyymisti. Talousneuvola järjestetään parittomien viikkojen perjantaisin Kismuksella (Kalevankatu 12 B) kello 10–13 aina 7. kesäkuuta saakka. Kesätauon jälkeen toiminta alkaa syyskuun 13. päivä.

Jos et pääse paikan päälle, voit soittaa Seinäjoen Talousneuvolan aukioloaikana numeroon 050 408 5166. Talousneuvolaan voi osallistua myös etänä. Maakunnallinen palvelu toteutetaan kokonaan etänä kerran kuussa. Ajanvaraus tapahtuu lähimmän sosiaalipalveluiden toimipisteen kautta.

Talousneuvola on kiertänyt myös pop up -tyyppisesti maakunnassa.

‒ Olemme vierailleet Isokyrössä ja Ilmajoella, ja seuraavana vuorossa ovat Kurikka ja Ähtäri, kertoo ennakoivan talousneuvonnan asiantuntija Kaisa Rajaniemi Ulosottolaitokselta.

Kokemusasiantuntija rauhoittaa

Talousneuvola-toiminnan piirissä toimii neljä kokemusasiantuntijaa.

‒ Monesti asiakas tulee paikalle ison paperinipun kanssa kädet täristen. Tällaisessa tilanteessa me kokemusasiantuntijat juttelemme asiakkaan kanssa ja rauhoittelemme, kertoo Markku Lepistö.

Tuesta on tullut kiitosta. Kokemusasiantuntijan omakohtainen kokemus auttaa tehtävässä.

‒ Keskustelut menevät usein syvälliseksi ja joskus on itkettykin yhdessä, hän kertoo.

Asiakas voi tulla Talousneuvolaan myös saattajan kanssa.

‒ Esimerkiksi diakoniatyöntekijää voi pyytää mukaan, Seinäjoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Johanna Piuhola kertoo.

Talousneuvola saa valtaosalta asiakkaista positiivista palautetta.

‒ Yhden luukun systeemi on koettu toimivaksi, kokemusasiantuntija Markku Lepistö kertoo.

Hankkeet taustalla

Seinäjoen Talousneuvola sai alkunsa kaupungin ja SeAMK:n Talous sujuvasti kuntoon -hankkeesta.

‒ Koko toiminta on alkujaan Tampereelta vuodelta 2019 ja sen käynnisti ASTA-hanke yhdessä ulosoton ja talous- ja velkaneuvonnan yhteisen Ennakoivan talousneuvonnan -hankkeen kanssa, kertoo Kaisa Rajaniemi.

Toiminta on valtakunnallista – jo noin 40 paikkakunnalla on käytössä sama toimintamalli, hieman eri kokoonpanoilla.

Seinäjoen Talousneuvola

• Parittomien viikkojen perjantaisin kello 10–13 Kismuksessa (Kalevankatu 12 B), 7.6. saakka.
  • Aukioloaikoina myös numerossa 050 408 5166.
  • Mukana Kela, Ulosottolaitos, sosiaalipalvelut ja talous- ja velkaneuvonta.
  • Maksuton, ilman ajanvarausta, luottamuksellisesti.
  • Toiminta lähtöisin Tampereelta 2019, Seinäjoella 2021 alkaen.
  • Toimii jo noin 40 paikkakunnalla.

Maakunnallinen Talousneuvola

• Etäyhteydellä kerran kuukaudessa.
  • Yhdessä sosiaalipalvelujen asiantuntijan kanssa.
  • Ajanvaraus lähimmän sosiaalipalvelujen toimipisteen kautta.
Johanna Piuhola
Johanna Piuhola