Hävikkitapahtumat osa säännöllistä toimintaa #hävikkiviikko

Seinäjoen seurakunta järjestää säännöllisesti hävikki-brunsseja ja -iltapaloja kahvila Kismuksessa. Tavoitteena on toimia ekologisesti ja kannustaa myös seurakuntalaisia sekä alueen yrityksiä mukaan.
Kuvassa Kuluttajan Hävikkiviikon kampanjamateriaalit, jossa herätellään ihmisiä miettimään hävikkiä.

Kuvat: Kuluttajan Hävikkiviikon kampanjamateriaalit

Koska hyvää ruokaa on turha laittaa roskiin, osa alueen K-kaupoista tukee hävikkitoimintaa lahjoittamalla hävikkituotteitaan seurakunnan toimintaan. Lisäksi yhteistyötä tehdään ruokapankin kanssa. Hävikkitoiminta onkin kahden kauppa, koska näin myös ruokakauppa pystyy vähentämään hävikkinsä määrää.

Ruokatarvikkeet eivät ole koskaan vanhoja, vaan viimeisen käyttöpäivän tai lähellä parasta ennen -päivää olevia tuotteita.

– Ruuan määrä ja tarjoilu ovat arvoitus, joka tekee hävikkitapahtumista vaihtelevia. Ruoka valmistetaan yhdessä vapaaehtoisten kanssa, kertoo heitä ohjaava, elintarvikealalle kouluttautunut Marko Perkkalainen.

Hävikkibrunsseja ja iltapaloja järjestetään kerran kuukaudessa. Brunssi on tarkoitettu kaikille ja hävikki-iltapalalla pyritään järjestämään ruokailu erityisesti nuorille ja kansainvälisille opiskelijoille. Ruokaa on tarjolla niin kauan kuin sitä riittää.

Iltapalojen tarkoitus on toimia myös yhteisöllisenä tapahtuma, jossa ruoka valmistetaan yhdessä iltapalaporukan kanssa.

Kahvila Kismuksen hävikkitapahtumat

Brunssit: 22.9., 27.10., 24.11. ja 22.12.

Iltapalat: 9.9., 7.10., 4.11. ja 9.12.

Hävikkitapahtumat löydät osoitteesta  seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat

2019-09-11 15:52:00.0