Kulkueristi ja kynttilät Törnävän kirkkoon

Kulkueristi ja kaksi kynttilää ovat juuri valmistuneet Törnävän kirkkoon. Ne on työstänyt monen käsityön taitaja, Jorma Ruutila. Kirkon alttariosaa ja saarnatuolia myötäillen risti ja kynttilä ovat valkoisia, ristin reunoissa on kapea kultaus.

Kuvassa on Törnävän kirkkoon juuri valmistunut valkoinen kulkueristi ja kaksi kynttilää, sekä nämä työstäny...

Jorma Ruutila on työstänyt Törnävän kirkon uuden kulkueristin sekä kaksi kynttilää.

Ristikulkue voi olla jokaisen messun alussa. Kuitenkin yleisimmin kulkueristiä ja kynttilöitä käytetään konfirmaatiojumalanpalveluksissa ja erityisinä juhlapäivinä. Ristikulkue kuvaa Kristuksen tuloa maailmaan ja messua viettävän seurakunnan keskelle. Kulkueen kärjessä kannettavat risti ja kynttilät kuvaavat Kristusta maailman valona, joka kutsuu seuraamaan itseään.

Ristikulkueen matka kohti alttaria ilmentää myös kotimatkalla olevaa Jumalan kansaa. Kulkueen saapuessa kirkkoon, seurakunta osoittaa mukana olemisensa nousemalla seisomaan. Messun päättyessä seurakunta liittyy kulkueeseen ja siirtyy konkreettisesti Kristusta seuraten arjen palveluun.

Mon Dec 07 08:00:00 EET 2020