Peräseinäjoella juhlitaan uudestaan ja uudestaan

Peräseinäjoen asukkailla on seurakunnan juhlien supervuosi. Juhlia ja tapahtumia riittää koko vuodelle.

Heikki Maakorpi Peräseinäjoen kirkossa.

Heikki Maakorpi asetetaan virkaan sunnuntaina 27.3. Peräseinäjoen kirkossa. Kuva: Jenna Koivisto.

TEKSTI Harri Puhakainen

Peräseinäjoella kahvin menekki kasvaa melkoisesti tänä vuonna, sillä Peräseinäjoen seurakunnalla riittää erilaisia juhlia koko vuodelle.

Peräseinäjoen kirkko, nimeltään Pyhän Paavalin kirkko täyttää tänä vuonna 130 vuotta, seurakuntatalo 50 vuotta, seurakunta 140 vuotta, kirkkokuoro 115 vuotta ja Peräkamarikuoro vielä 30 vuotta.

Juhlimaan pääsee myös uusi johtava kappalainen Heikki Maakorpi, joka asetetaan virkaansa ensi sunnuntaina tuoreen Lapuan hiippakunnan Piispa Matti Salomäen toimesta.

– Erityisen iloinen olen näistä kirkkosukista, jotka kaikki täällä kastettavat vauvat saavat, Maakorpi kertoo juhlavuoteen liittyen.

Kirkkosukat ovat seurakunnan väreissä ja niiden kuvio on otettu kirkon ovissa olevista kuvioista.

– Vapaaehtoiset lähetysväen naiset kutovat sukkia myös myytäväksi lähetystyön hyväksi.
Maakorpi ehti olla vuoden verran viransijaiskappalaisena, kunnes hänet vihitään vakituiseksi.

– Teen työtäni myös Seinäjoen seurakunnan kasvatuksen työalajohtaja. Siihen kuuluu lapsi- ja nuorisotyö sekä leirikeskustoiminnat.

Juhlamessu marraskuussa

Peräseinäjoen seurakunta juhlii eri merkkipäiviään pitkin vuotta eri kirkkovuoden tapahtumissa ja muissakin juhlissa.

– Huhtikuun lopulla meillä on Mirjam-yhtyeen konsertti ja vappuna on perheille kirkko. Kesäkuun puolivälissä meillä on liikuntakirkko työnimeltään tuulipukukirkko, Maakorpi luettelee.

Juhlamessu on 27.11 eli samana päivänä, kun ensimmäinen jumalanpalvelu pidettiin Peräseinäjoen kirkossa 130 vuotta sitten.

Seurakuntaan tulee jatkuva näyttely Peräseinäjoen kirkon eri vaiheista ja eri säilyneistä dokumenteista aina kirkon alkuajoista lähtien.

– Perinnejumalanpalvelus pidetään joskus syksyllä 180-luvun käsikirjoituksen mukaisesti. Ei kuitenkaan pidetä sitä kolmen tunnin versiota, Maakorpi naurahtaa.

Kirkossa muutostyöt

Pyhän Paavalin kirkkoon mahtuu tuhat henkilöä. Kirkon saaminen tiheämpään ja monipuolisempaan käyttöön on ollut tavoitteena jo jonkun aikaa. Nyt sen vuoksi on ryhdytty sisäpuolen muutostöihin.

– Täältä sivulaivasta otetaan muutama penkkirivi pois ja sinne saadaan tilalle esiintymislava kirkkokuoroa tai musiikkiesityksiä varten.

Kirkkokahvit on perinteisesti juotu seurakuntatalolla. Nyt ne halutaan jatkossa ainakin osittain juoda itse kirkossa.

– Tähän tehdään tilaa kahvipisteelle ja pienelle keittiölle, jossa voidaan valmistaa ja säilyttää tarvittavia tarvikkeita.

Kirkossa jo olemassa olevaa lasten leikkipaikkaa laajennetaan.

– Muutostäiden ajatuksena on se, että kun kirkko on pyhä paikka, niin myös ihmiset tuovat sen pyhyyden mukanaan. Tämä on kautta aikojen ollut myös kohtaamispaikka. Sitäkin halutaan muutostöillä edesauttaa.

Tänä vuonna juhlitaan kahta muutakin Seinäjoen seurakunnan kirkkoa. Ylistaron kirkko täyttää 170 vuotta helatorstaina 26. toukokuuta ja Kitinojan kirkko 70 vuotta seurakuntavaalien varsinaisena vaalipäivänä 20. marraskuuta.

Wed Mar 23 09:04:00 EET 2022