Seinäjoen seurakunnalle KIVIpalkinto toimivasta kivialan yhteistyöstä

Luonnonkiviteollisuutta edustava Kivi ry palkitsi tänään Seinäjoen seurakunnan vuoden KIVIpalkinnolla. Tunnustus kertoo hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä seurakuntien ja kivialan toimijoiden kesken. Palkinto jaettiin jo kolmatta kertaa. Seinäjoen hautausmailla käytetään runsaasti ja monipuolisesti suomalaista luonnonkiveä.

Kuva-1-Törnävän-hautausmaa-Enkelipatsas-Seinäjoen-seurakunta-0.jpg

Seinäjoen seurakunnan Törnävän hautausmaalla sijaitsevan Enkelipatsaan juurelle laitetaan uurnalehtoon haudattavan vainajan muistokukat siunaustilaisuuden jälkeen. Enkelipatsas on materiaaliltaan Kurun harmaata graniittia.

Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen kertoo, että tunnustus otetaan Seinäjoella kiitollisena vastaan. On hienoa, että seurakunnan työ saa myös tällaisessa muodossa huomiota ja tunnustusta. Palkinto perustuu sujuvaan yhteistyöhön paikallisten kiviliikkeiden ja seurakunnan hautaustoimen työntekijöiden kesken. Seinäjoella säännölliset tapaamiset pitävät yllä molemminpuolista luottamusta siitä, että esimerkiksi muistokivien toimittamisessa niin omaiset, kiviliike kuin seurakuntakin ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Seinäjoen seurakunnalla on hoidossa Törnävän, Nurmon, Peräseinäjoen ja Ylistaron hautausmaat. Esko Karttunen kertoo, että Seinäjoella ja yleensäkin Etelä-Pohjanmaalla suositaan suomalaista kiveä muistomerkeissä. Kivi on tärkeä elementti myös hautausmaiden ympäristörakentamisessa, kuten hautausmaita rajaavissa kiviaidoissa ja pysäköintialueita rajaavissa elementeissä. Toisinaan rakenteissa on Seinäjoella käytetty myös vanhoja reunuskiviä, jotta kivet saadaan uusiokäyttöön. Ikuinen kivi sopii hyvin hautausmaiden tunnelmaan. Karttunen tiivistää, että kiviaidat kertovat heti vierailijalle, että hän on tullut arvokkaaseen ympäristöön.

”Hautauskulttuuri on tuhkauksen lisääntyessä muutoksessa, ja muistolehtojen rooli on tullut tärkeäksi. Meillä Seinäjoella on esimerkiksi kaikissa muistolehdoissa kivestä suunnitellut ja työstetyt enkeliaiheiset patsaat sekä muistokivet, joihin tulee vainajan nimi laattoihin. Lisäksi on muistopylväitä, joihin voidaan kaivertaa niiden vainajien nimet, joiden hautapaikat omaiset ovat palauttaneet seurakunnalle. Nämä ovat olleet yllättävän suosittuja”, Karttunen toteaa.

Seinäjoella kivirakenteiden ja patsaiden suunnitteluun otetaan vaikutteita ympäristöstä. Jos esimerkiksi viereinen kappeli on punatiilestä, valitaan rakenteisiin punaista graniittia. Muissa kohteissa kivi voi olla harmaata tai mustaa. KIVIpalkinnon perusteluissa Kivi ry toteaa, että kivialan toimijat ovat antaneet kiitosta Seinäjoen seurakunnan kanssa työskentelystä. Erityistunnustus annetaan ammattitaitoiselle henkilökunnalle niin puistopuolella kuin toimistossakin. Seurakunnan jämpti ote asioiden hoitoon saa myös kiitokset.

”Kiviliikkeiden toiminta on ollut Seinäjoella helppoa, koska asioista on sovittu yhdessä, apua on aina saatavilla ja lupa-asiat hoituvat nopeasti. Hyvä yhteistyö tekee prosessista sujuvan”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine kertoo.

Seinäjoen seurakunta pitää säännöllisesti yhteyttä alueen pieniin ja isoihin kivialan toimijoihin. Yhteispalaverissa kiviliikkeet, kaivertajat ja hautaustoimistot käyvät yhdessä läpi ohjeistuksia ja hautausmaakohtaisia määräyksiä.

KIVIpalkinto jaettiin torstaina 31. maaliskuuta Suomen Hautaustoiminnan keskusliiton koulutuspäivien yhteydessä Kouvolassa.

Lisätietoja:
Esko Karttunen, puistopäällikkö, Seinäjoen seurakunta
esko.karttunen@evl.fi, p. 050 5489451
Sini Laine, toiminnanjohtaja, Kivi ry
sini.laine@kivi.info, p. 050 330 1630

Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen.

Seinäjoen seurakunnan Törnävän hautausmaalla sijaitseviin Muistopylväisiin laitetaan tiedot hautakivestä, jos vanha hautapaikka luovutetaan seurakunnalle. Pylväät sekä nimimuuri ovat Taivassalon punaista graniittia.

2022-03-31 13:00:00.0