Vappumyyjäisistä suu makeaksi

Vappuna pääsee taas tuttuun tapaan tekemään herkullisesti hyvää Yhteisvastuun, diakoniatyön sekä lähetystyön hyväksi.

Serpentiiniä ja sokerimunkki.

Seinäjoen seurakunnan joka alueella on vapun aatonaattona perjantaina 29. huhtikuuta seurakuntataloilla myynnissä munkkeja ja simaa. Myyjäisten tuotto ohjataan Ylistarossa diakoniatyön hyväksi, Seinäjoella, Nurmossa ja Peräseinäjoella Yhteisvastuukeräykseen koronan seurauksista kärsivien lasten ja nuorten tukemiseksi.

– Seinäjoella munkkeja ja simaa myydään myös jo torstaina 28. huhtikuuta lähetystyön hyväksi. Kaikki myyjäiset alkavat kello 12, kertoo lähetyssihteeri Pia Ketola.

Munkkeja menee niin paljon kuin vapaaehtoisporukka vain jaksaa kökässä paistaa ja sokeroida. Apukädet ovat enemmän kuin tervetulleita, niin munkkien tekoon kuin siman pullotukseen.

– Täällä keskusta-alueella voi ilmoittautua minulle, Nurmossa Kati Latikalle, Ylistarossa Annu Muukarille ja Peräseinäjoella Jari Huhtasalolle.

Ehtoollisviinipullot kiertoon

Pia Ketolan talkooporukan pullottamaa simaa käydään ostamassa paitsi sen herkullisen, perinteisen maun vuoksi, koska pullot ovat keräilyharvinaisuuksia.

– Kuten ympäristöseurakunnalle sopii, kierrätämme ehtoollisviinipullot. Vanhat pullot ovat isoja, vihreälasisia. Sen jälkeen, kun olemme seurakunnassa siirtyneet alkoholittomaan ehtoollisviiniin, saatiin simapulloiksi pienempiä, uusia puolen litran pulloja.

Siman resepti on vuosien varrella moneen kertaan hyväksi havaittu.

– Sitruunat puristetaan käsin ja joka pulloon lisätään pullotettaessa tarkka määrä rusinoita, jotta joka lasilliseen riittäisi.

Kiitoskahvit vapaaehtoisille

Pitkä pandemia-aika on rajoittanut myös vapaaehtoisten työtä seurakunnassa.

– Vaikka korona ei missään nimessä ole vielä ohi, yhteiskunta näyttää nyt avautuvan kohtaamisille. Me aloitamme vapaaehtoistyön uudelleenkäynnistyksen kiitoksella ja kutsumme seurakunnassa jo mukana olevia vapaaehtoisia, uusia vapaaehtoisia ja vapaaehtoistyöstä kiinnostuneita kahville, kertoo kappalainen Olavi Hepomäki.

Nurmon pappilassa kevätkahveille kokoonnutaan sunnuntaina 15. toukokuuta kello 12 Nurmon pappilaan.

– Kahvin aikana voidaan keskustella vapaaehtoisten kiinnostuksen kohteista ja seurakunnan vapaaehtoistyön tarpeista. Samalla on hyvä tilaisuus tutustua kauniisti entisöityihin tiloihin, kutsuu diakoniatyöntekijä Katja Kankaanpää.

Keskusta-alueella vapaaehtoisten kiitoskahvit juodaan helatorstaina 26. toukokuuta.

– Aloitamme kello 10 osallistumalla Lakeuden Ristissä jumalanpalvelukseen ja sitten siirrytään seurakuntakeskuksen alasaliin kahville, kertoo Hepomäki.

Seinäjoen seurakunnan vappumunkkimyyjäiset

Torstaina 28.4. klo 12

• SEINÄJOKI, Lakeuden Ristin iso parkkipaikka, Ala-Kuljunkatu. Munkit 1 €/kpl. Simapullo 2–3 €.

Perjantaina 29.4. klo 12

• SEINÄJOKI, Seinäjoen srk-keskus. Munkit 1 €/kpl.
  • NURMO, Hyllykallion ja Nurmon srk-kodit. Munkit 5 €/pussi, sima 2 €/ 0,5 l, 3 €/0,75 l ja 6 €/1,5 l.
  • PERÄSEINÄJOKI, Peräseinäjoen srk-talon piha. Munkit 4 €/pussi, simapullo 1,5/3 € l. Arpoja 1 €/kpl.
  • YLISTARO, Ylistaron srk-talo. Munkit 4 €/pussi ja sima 3 €/l omiin astioihin.

Wed Apr 27 09:08:00 EEST 2022