Tuulipuvussa kirkkoon luvan kanssa

Tuulipuvun voi pukea hyvillä mielin ylle tulevana sunnuntaina 12.6. Peräseinäjoella ja reippailla aktiivisessa asussa kirkkoon. Tuulipukukirkoksi nimetty liikunnallinen ehtoollisjumalanpalvelus on osa Peräseinäjoen kirkon 130-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

Miesjoukko pyörien kanssa.

Peräseinäjoen kappeliseurakunnan johtava kappalainen Heikki Maakorpi toivottaa kaikki tervetulleeksi sunnuntain liikunnalliseen messuun. Vaikka kirkonmenoissa korostetaan liikettä ja ihmisen kehollisuutta, ei jumalanpalvelukseen sisälly suorittamisvelvollisuutta. Tärkeintä on, että aikaa vietetään yhdessä ehtoollisjumalanpalveluksessa.
Maakorven mukaan peräseinäjokelaiset ovat aktiivista ja liikkuvaa väkeä. Erityisesti pyöräily on paikkakunnalla suosittua.

– Kannustamme ihmisiä tulemaan messuille itselle mieluisalla liikkumisvälineellä. Jumala on luonut ihmisen liikkumaan ja sitä haluamme tuoda esiin liikunnallisen messun teemalla.

Saarnan aikana liikutaan

Liikunnallisessa messussa liturgin ja saarnan toimittaa Kuortaneen Urheiluopistolla liikuntapappina toimiva Eeva-Liisa ”Epsu” Helle-Lahti. Tällä hetkellä Suomen ainoassa liikuntapapin virassa toimiva Epsu kannustaa ihmisiä saapumaan messuun huolettomassa ja vapaassa asussa.

–  Tuulipuvussa saa oikein mielellään saapua paikalle ja missä tahansa mukavassa, liikettä sallivassa asussa. Vaatteet eivät tee pyhää, vaan Jumalan läsnäolo kirkossa. Sunnuntain jumalanpalvelus on normaali messu, jossa on mukana liikunnallisia osuuksia. Saarnan ja liturgian aikana liikumme. Esimerkiksi Isä meidän -rukouksessa seisomme ja teemme rukouksen sanomaa tukevia liikkeitä käsillä ja jaloissa.

Liikuntapappi puhuu mielellään ihmisen kehollisuudesta, jossa kehon tuntemukset ovat luonnollinen osa ihmisen kokonaisuutta.
–  Saavumme kirkkoon aina kokonaisina. Meissä on sekä hengellinen että kehollinen puoli. On tärkeää, että pidämme huolta molemmista, Epsu korostaa.

Kirkonmenojen jälkeen liikuntapappi vetää kirkon pihalla kehonhuoltojumpan. Säästä ja osallistujamäärästä riippuen jumpassa on luvassa ainakin taivutuksia ja tasapainoharjoituksia. Liikuntatuokion jälkeen Peräseinäjoen kirkossa nautitaan kirkkokahvit, joiden yhteydessä on mahdollista tutustua kirkossa tehtyihin muutostöihin.
Musiikista messussa vastaa gospelkuoro Liekki, jonka solistina toimii Leena Saunanen. Messun kanttorina toimii Sanna Ågren. Avustavissa tehtävissä kirkossa toimii peräseinäjokisten miesten liikuntaryhmä, joka käyttää itsestään leikkimielistä nimitystä Annalankylän Mullilauma.

Missä ja milloin?

Tuulipukukirkko, liikunnallinen messu Peräseinäjoen kirkossa sunnuntaina 12.6. kello 10–11.30. Messun jälkeen kehonhuoltojumppa kirkon pihassa. Jumpan jälkeen kirkkokahvit tarjolla.

2022-06-08 07:00:00.0