Monipuolista tarinaa paikkakunnan historiasta

Olympiavoittajia, paikallisia vaikuttajia ja aikansa merkkihenkilöitä sekä menestystarinoita. Kaikkea tätä mahtuu hautausmaiden opastettujen kierrosten ohjelmaan.

25_vko_Hautausmaakierrokset_IMG_20220529_171810 (1).jpg

Opas Merja Lamminkangas on tällä kertaa kertomassa tarinaa Seinäjoen hautausmaan uurnalehdosta.

Seinäjoen hautausmaalla on tarjolla kaksi vaihtoehtoa, Törnävän kirkon ja vanhan hautausmaan kierros sekä Törnävän siunauskappelin ja uuden hautausmaan kierros.

- Vanhan puolen kierros aloitetaan kirkon portilta, uuden siunauskappelin edestä, Seinäjoen Oppaat ry:n puheenjohtaja Ulla Laukkala sanoo.
Hautausmaan lisäksi yleisö pääsee tutustumaan niin siunauskappeleiden kuin Törnävän kirkon sisätiloihin.

- Siunauskappeli on mielenkiintoinen nähdä myös sisältä, Laukkala vakuuttaa.

Selviytymistarinat kiinnostavat

Törnävän vanhan puolen hautausmaan ensimmäiset haudat ovat vuodelta 1864. Sinne on haudattu niin Seinäjoen ruukin perijä Gustaf August Wasastjerna kuin ruukin myöhemmin omistanut ja Törnävälle nimen antanut hovioikeudenasessori Konstantin Törnudd.

-  Sankari- ja sukuhautojen lisäksi vanhalla puolella on myös muitten Seinäjoen syntyyn vaikuttaneiden hautoja, Laukkala sanoo.
Törnävän sairaalan potilaiden haudat sijaitsevat uudella hautausmaalla. Hautakiviä sieltä ei löydy.

-  Pensasrivistöt kertovat hautojen paikat. Nimet ovat käytävän varrella taulussa.

Uurnalehto sijaitsee hautausmaan uudella puolella. Yli 70 prosenttia Seinäjoen seurakunnan hautauksista on nykyään tuhkauksia.

Nurmon hautausmaa vanhin

Nurmon hautausmaakierros alkaa kirkon pihasta. Ennen kierrosta on mahdollisuus osallistua kirkkopihahartauteen.
Nurmon hautausmaa on Seinäjoen vastaavia vanhempi.

- Kun Seinäjoelle sitten perustettiin hautausmaa, löytyi paikkakunnalta väättyreitä, jotka eivät halunneet tulla sinne haudatuksi. Nurmosta löytyykin paljon seinäjokelaisten hautoja.

Ulkosuomalaisten muistolehto

Peräseinäjoen hautausmaakierros alkaa hautausmaan portilta. Tarinoita kunnan historiasta ja paikallisista merkkihenkilöistä riittää, aina Ville Ritolasta asti.

- Hautausmaan erikoisuus on ulkosuomalaisten muistolehto. Siirtolaisuuteen liittyvät tarinat siivittävät kierrosta, Laukkala sanoo.

Kierroksella kuullaan myös kuka oli se Peräseinäjoen kirkkoherra, joka osasi Kalevalan ulkoa.

Ylistarossa ei hautausmaakierroksia tänä kesänä järjestetä.

Kaikille avoimia ja maksuttomia

Seinäjoella, Nurmossa ja Peräseinäjoella hautausmaakierroksia vetää kymmenkunta auktorisoitua opasta.

- Kierrokset järjestetään, olkoon sää mikä tahansa. Eli sateenvarjot ja asianmukaiset vaatteet ja jalkineet on syytä varata mukaan, Ulla Laukkala muistuttaa.

Hautausmaakierrokset

Törnävän hautausmaa