50 vuotta täyttävä Palveluoperaatio Saapas tekee paluun kesäfestareille koronatauon jälkeen

Palveluoperaatio Saapas tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun festareille juhlistaen samalla 50 vuotta kestänyttä työtään nuorten parhaaksi.

Nainen kuvattuna selkäpuolelta päällään mustat huomioliivit, jossa oranssi Palveluoperaatio Saappaan kuva.

Saapaslaiset tunnistaa oranssista saapaslogosta.

Saappaan vapaaehtoiset ovat turvaamassa nuorten kesänviettoa tänäkin vuonna. Seinäjoen Saappaan 22 työntekijää ja vapaaehtoista päivystävät 30.6.–3.7.2022 Provinssissa, jossa Saappaat pitävät yllä selviämisasemaa ja tilanteen salliessa jalkautuvat myös lähialueelle.

Himos Juhannus on ensimmäinen Saappaan kesän 13 festarin kiertueesta, johon kuuluu Provinssin lisäksi Weekend Festival, Wanaja Festival, Kajaani Fest – Lammen loiskeet, Suomipop, Ilosaarirock, Sotkamon Pesisstadion Live 2022, Mellakka Festival, Kiteen Karhurock, Iskelmäpuisto Hämeenlinna, Solar Sound Festival ja Kainuun musiikkijuhlat.

Festareilla nuorten auttaminen on Saappaan toiminnan syvää ydintä, sillä koko toiminta on alkanut 1970-luvulla festareilla. Elokuussa 1972 Keimolan moottoriradalla järjestettiin suuri pop-tapahtuma Keimola-Rock, jonne joukko Helsingin ja Helsingin maalaiskunnan Vantaan seurakuntien työntekijöitä lähti nuorten avuksi. 50 vuoden aikana toiminta on laajentunut kaduille ja nettiin.

Saappaan tarinaan voit tutustua täällä: Saapas 50 vuotta - Lasten ja nuorten keskus ry

Apua monessa muodossa

Palveluoperaatio Saapas on ev.lut. kirkon yksi nuoriso- ja erityisnuorisotyön muoto, jota toteutetaan etsivän työn menetelmin. Tavoitteena on tarjota nuorisotyön palveluita myös niille nuorille, jotka viettävät aikaansa jossakin muualla kuin järjestetyn nuorisotoiminnan piirissä. Saapas toimii keskustelukumppanina, avun antajana ja opastajana, siellä missä nuoret aikaansa viettävät.

Palveluoperaatio Saappaan toimintakokonaisuus muodostuu säännöllisestä yöpäivystyksestä, festivaalitoiminnasta, NettiSaapas-toiminnasta, KriisiSaappaasta sekä kehitteillä olevasta KouluSaappaasta. Toimintaa ohjaa seurakunnan nimeämä henkilö. Valtakunnallisesti Saappaan toimintaa koordinoi Lasten ja nuorten Keskus ry.

Lue lisää Seinäjoen Saappaasta: Palveluoperaatio Saapas - Seinäjoen seurakunta (seinajoenseurakunta.fi)

Thu Jun 30 09:38:00 EEST 2022