Wanhan ajan pyhäkoulu on aikamatka menneeseen

Nurmon museolla voi tulevana sunnuntaina tehdä aikamatkan ja osallistua Wanhan ajan pyhäkouluun.

Pyhäkoulunopettaja Maire Leppälä lapsijoukon edessä Nurmon museon tummahirsisen saarnahuoneen alttarilla.

Maire Leppälä toivottaa kaikki vauvasta vaariin tervetulleiksi Wanhan ajan pyhäkouluun Nurmon museolle. Kuva: Jukka Kontkanen.

Nurmon museolla järjestetään kerran kesässä Wanhan ajan pyhäkoulu. Tapahtuma on tarkoitettu kaiken ikäisille.

– Lapset pääsevät ihmettelemään, millaista pyhäkoulussa oli heidän isovanhempiensa aikaan ja aikuiset voivat muistella omia kokemuksiaan, hymyilee tapahtumaa vetävä Maire Leppälä.

Leppälä kertoo oikein odottaneensa eläkkeelle jäämistä, joka mahdollisti ryhtymisen pyhäkoulun opettajaksi, nyt opetusvuosia on takana jo yli kaksikymmentä.

– Voi sanoa, että Wanhan ajan pyhäkoulussa opetetaan yli 60 vuoden kokemuksella, toisena opettajana toimii Sinikka Mäki-Reinikka, jolla on pyhäkoulun vetovuosia takana omiini nähden tuplasti.

Perunaliima ihmetyttää

Wanhan ajan pyhäkoulu aloitetaan sunnuntaina 10. heinäkuuta kello 12 Nurmon museoalueen vanhimmassa rakennuksessa, vuonna 1693 valmistuneessa saarnahuoneessa.

– Saarnahuoneen pienen, viehättävän alttarin äärellä pidetään opetustuokio ja sitten siirrytään museon päärakennuksen pitkän pöydän ääreen askartelemaan, kertoo Leppälä.

Askartelussakaan ei tapahtuman hengen mukaisesti käytetä nykyajan välineitä.

– Lapset ovat aivan ihmeissään, kun liimapuikon sijasta pyhäkoulutauluun kiinnitetään kuva ja muistolause käyttäen apuna kylmää, keitetyn perunan puolikasta, jonka tärkkelys toimii paperiaskartelussa hyvin.

Ankkastukkia tarjolla

Maire Leppälä sai ajatuksen Wanhan ajan pyhäkoulun järjestämisestä jo vuonna 2007, kun hänen tyttärensä oli kesäoppaana museolla.

– Siitä lähtien tapahtuma on järjestetty joka vuosi, tänä kesänä on jo 16. perättäinen kerta. Parhaimmillaan mukana on ollut melkein neljäkymmentä lasta ja lisäksi heidän huoltajiaan ja muita aikuisia, iloitsee Leppälä.

Pyhäkouluhetken päätteeksi nautitaan yhdessä välipalaa, tarjolla on pullapitkoa eli eteläpohjalaisittain sanottuna ”ankkastukkia” sekä mehua.

– Kannattaa varata aikaa ja tutustua samalla myös museorakennuksiin ja esillä oleviin näyttelyihin, Nurmon museo on kesäsunnuntaisin avoinna aina kello 18 saakka.

Joka vuosi yksi näyttelyesineistä on lasten mielestä ylitse muiden, kännyköiden aikaan kasvaneet lapset katsovat vanhaa, veivattavaa puhelinta ihmeissään.

– Kerron, että näin valtavaa konetta on aikanaan tarvittu ihmisten kesken soitellessa ja laulan sitten ”Pieni puhelin” -laulun, jossa kerrotaan siitä, miten rukous puolestaan on aina suora, langaton yhteys Taivaan Isän luo.

Wanhan ajan pyhäkoulu

• Nurmon museolla sunnuntaina 10.7.2022 klo 12.
  • Nurmon museo (os. Hermannintie 1) avoinna kesäisin ke–pe klo 13–19 ja la–su 12–18.
  • Seinäjoen seurakunnassa järjestetään pyhäkouluja koko kesän ajan, katso aikataulut: seinajoenseurakunta.fi/pyhakoulu

Wed Jul 06 13:38:00 EEST 2022