Lämminhenkinen Piirin kirkko kutsuu hiljentymään

Ihmisen kokoinen kirkko on tunnelmallinen paikka pienille perhejuhlille.

Piirin alueesta otettu ilmakuva.

Törnävän vanhalle, kauniille sairaala-alueelle rakentumassa olevalla uudella Piirin kaupunginosalla on oma kirkko, Piirin kirkko.

– Seinäjoen seurakunta on vuokrannut Piirin kirkon seurakunnan ja seurakuntalaisten käyttöön jumalanpalveluksia, hartauksia, konsertteja ja perhejuhlia varten, kertoo alueseurakunnan johtava kappalainen Minna Lainimo.

Piirin lämminhenkisessä kirkossa on istumapaikat noin 80 henkilölle sekä urut ja se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi pienten perhejuhlien pitopaikaksi.

– Piirin kirkon tilat ovat varattavissa kastejuhlaa tai avioliittoon vihkimistä varten. Varauksia koskevissa tiedusteluissa voi olla yhteydessä Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistoon.

Jumalanpalvelus joka sunnuntai

Toiminta Piirin kirkossa on koronarajoitusten poistumisen jälkeen käynnistynyt uudelleen tänä keväänä.

– Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita sunnuntain jumalanpalvelukseen, joka pidetään aina kello 13 alkaen, toivottaa Lainimo.

Jumalanpalveluksia ovat yhdessä Seinäjoen alueseurakunnan pappien ja kanttoreiden kanssa toteuttamassa sairaalapapit sekä vapaaehtoisia kanttoreita ja alueen seurakuntalaisia.

– Jumalanpalvelukset, hartaushetket ja muut seurakunnan Piirin kirkossa järjestämät tilaisuudet ovat avoimia kaikille.

Piirin kirkko ennen ja nyt

Piirin kirkko eli entinen sairaalan kirkko Törnävän sairaala-alueella valmistui siunauskappeliksi vuonna 1950 ja vihittiin kirkoksi vuonna 1964.

– Sairaalapapit ovat pitäneet sairaalan kirkossa jumalanpalveluksia ja hartauksia vuosikymmeniä, aluksi vain Törnävän sairaalan potilaille, mutta myöhemmin myös muille seurakuntalaisille, kertoo Lainimo.

Seinäjoen seurakunnan tavoitteena on kehittää kirkkoon toimintaa, joka palvelee kasvavan alueen asukkaita nyt ja tulevaisuudessa.

– Kesäkuussa muun muassa järjestimme Piirin kirkossa kolmena peräkkäisenä keskiviikkona lapsiperheille puolen tunnin mittaisen alkuillan rytmishetken, toukokuussa olimme mukana Piirin torin avajaisissa.

Elokuussa liikuntatapahtuma

Piirin alueella järjestetään ympäri vuoden erilaisia tapahtumia, joissa on mukana sekä Piirin alueen että muita paikallisia toimijoita.

– Tulevana lauantaina 16. heinäkuuta on kello 12–16 Piirin vilttikirppari ja avoimet portit. Alkusyksystä, lauantaina 13. elokuuta, on vuorossa koko perheen liikuntatapahtuma, kertoo Piirin avoimet portit -hankkeen projektipäällikkö Juulia Soidinaho.

Tällä hetkellä Piirin alueella on jo noin sata eri toimijaa, joiden joukosta löytyvät kirkon lisäksi muun muassa teatteri, koulu ja leipomo.

– Visiona on luoda alueesta kylämäinen yhteisö vastapainona modernille hektisyydelle.

Piirin kirkko | Seuralantie | Seinäjoki

• Ajo-ohje: vanhan sairaala-alueen portista (Huhtalantie 53) sisään ja Seuralantietä noin 300 metriä eteenpäin.
  • Tilavaraukset Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistosta: p. 06 418 4901, seinajoki.virasto@evl.fi

Wed Jul 13 12:23:00 EEST 2022