Sanaa ja seuraa Björkvistin puistossa kesämaanantaisin

Naisten jutustelu- ja lauluhetkissä on helppo piipahtaa ja tutustua toisiin.

Kuvassa Aino Vähäsarja puistossa, taustalla naisten jutustelu- ja lauluhetkiryhmä.

Aino Vähäsarjan vetämiin naisten jutustelu- ja lauluhetkiin kokoonnutaan Björkvistin puistoon aina kesämaanantaisin. Kuva: Matti Hautalahti

Kaunis Björkvistin puisto kutsuu aina kesämaanantaisin kello 13 naisia viivähtämään yhdessäolon, musiikin ja sanan äärelle.

– Maanantain perinteiset Seinäjoen seurakunnan naisten lenkki-illat ovat aina kesän ajan tauolla, ja moni toivoi tälle viikonpäivää kokoontumista, kertoo tilaisuuksia vetävä Aino Vähäsarja.

Naisten jutustelu- ja lauluhetket aloitettiin viime kesänä ja ne ovat löytäneet paikkansa. Kovimmilla helteilläkin paikalle on jaksanut saapua toistakymmentä kävijää.

– Tilaisuus kestää tunnin verran ja oma vesipullo kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan, miksei myös pientä evästäkin.

Naisten jutustelu- ja lauluhetket jatkuvat Björkvistin puistossa leikkipuiston pöydän ympärillä joka maanantai aina elokuun loppuun saakka.

– Syyskuun ensimmäisenä maanantaina alkavat sitten taas naisten lenkki-illat Ruusulassa kello 18.

Juttuseuraa ja uusia tuttavia

Nimensä mukaisesti jutustelu- ja lauluhetket ovat rentoja ja vapaamuotoisia kokoontumisia.

– Luemme ”Päivän tunnussanan” ja laulamme yhdessä virsiä, otan aina kotoa repullisen virsikirjoja mukaan, hymyilee Vähäsarja.

Keskustelua saattaa viritä virsien nostattamien ajatusten pohjalta, myös päivän ajankohtaiset uutisaiheet puhuttavat.

– Tämä on matalan kynnyksen tapahtuma, kaikki naiset ovat tervetulleita mukaan. Yksinasuva saa täältä juttukavereita ja jutellessa tutustutaan.

Keskellä kaupunkia sijaitseva Björkqvistin puisto on rakennettu Pajuluoman rantaan palvelutalojen ja kerrostalojen väliselle alueelle ja on helpon saavutettavuuden ansiosta hyvä paikka kokoontua.

–  Puiston suunnittelussa on huomioitu erityisesti seniori-ikäiset kaupunkilaiset: kulkuväylien pinnoitteet ovat tasaisia ja puistossa on sekä suojaa helteeltä että useita penkkejä oleskelua varten.

Ystävän tupa ja ystävyysseurakuntatyö

Naisten jutustelu- ja lauluhetkiä sekä lenkki-iltoja vetävä Aino Vähäsarja on Seinäjoen seurakunnan eläkkeellä oleva diakoniatyöntekijä ja monelle tuttu seurakunnan vapaaehtoistoiminnan keskukselta Ystävän Tuvalta.

– Siinä työssä sain olla parikymmentä vuotta ja nyt jo ensi vuonna taitaa tulla lenkki-iltojenkin pitämistä 20 vuotta täyteen.

Lisäksi Vähäsarjan sydäntä lähellä on ollut ystävyysseurakuntatoiminta Inkerin kirkon kanssa.

– Hyvillä mielin olen saanut sekä Ystävän Tuvan että Inkeri-työn vetämisen jättää niistä tänä päivänä vastaavalle diakoni Johanna Piuholalle.

• Naisten jutustelu- ja lauluhetket Björkvistin puistossa (Alkionkatu 5, leikkipuisto) ma klo 13 aina 29.8. saakka.
  • Naisten lenkki-illat Ruusulassa (Ruusukatu 22) ma klo 18 taas 5.9. alkaen.
  • Ystävän tupa (Kalevankatu 12b) kesätauolla 23.6.–8.8. Tuolijumppa jatkuu ma 5.9 klo 10.

Wed Jul 20 08:35:00 EEST 2022