Runoja ja musiikkia Nurmon kirkossa

Kauniisti kesäillassa -tapahtumassa pääosassa ovat tutut ja koskettavat sanat ja sävelet.

Maire Leppälä, Pirkko Salmela ja Päivi Kankainen-Martikainen kävelevät kesäistä puistokatua pitkin.

Seinäjoen seurakunnan runopiirin ohjaaja Maire Leppälä, runopiiriläinen Pirkko Salmela ja kanttori Päivi Kankainen-Martikainen iloitsevat siitä, miten suuri joukko taitajia on panostanut ”Kauniisti kesäillassa” -tilaisuuden toteuttamiseen. Kuva: Matti Hautalahti

Nurmon kirkkopihahartaudet jatkuvat kesäkeskiviikkoisin 10. elokuuta saakka, jolloin on vuorossa päätöskonsertti. Ensi viikolla 3. elokuuta kello 18 alkaen pääosassa ovat runot ja musiikki. ”Kauniisti kesäillassa” -tilaisuudessa kuullaan muun muassa Lauri Pohjanpään, Anni Korpelan, Maaria Leinosen ja Mika Waltarin teoksia.

– Erityinen ilo on kuulla runopiirimme jäsenen, alajärveläisen näytelmäkirjailijan, ohjaajan ja runoilijan Eero Ojajärven omia tekstejä hänen esittämänään, kertoo Seinäjoen seurakunnan runopiirin ohjaaja Maire Leppälä.

Runopiiri kokoontuu parittomien viikkojen maanantaisin kello 16 Seinäjoella seurakuntakeskuksen alasalissa. Syksyn ensimmäinen kerta on 12. syyskuuta, kausi päättyy 5. joulukuuta.

– Uudet harrastajat ovat lämpimästi tervetulleita joukkoon. Ota mielirunojasi mukaan, tai tule muuten vaan. Jaamme kokemuksiamme, opimme toisiltamme ja tutustumme runoilijoiden elämäntarinoihin.

Teemoina toivo ja kiitos

Runo- ja musiikki-illassa kuullaan sellisti Eija Huhtala-Krapua, häntä säestää kanttori Päivi Kankainen-Martikainen, joka myös laulaa tilaisuudessa soolon.  Hanna Leppälä soittaa viulua säestäjänään Pauli Salokorpi, jolta kuullaan lisäksi pianosoolot.

– Mukana ovat myös Nurmon johtava kappalainen Miia Juusola-Vänskä sekä Nurmon kirkkokuoro johtajanaan Anu Vuorenmaa, summaa Maire Leppälä.

Runoissa ja musiikissa nousevat esiin toivo, kiitos ja ihmisen elämänkaari.

– Hiljainen tienoo ja Kirkossa-kappaleen huokaus ”Minä tahtoisin Isä jo kotiin” ovat tuttuja ja aina yhtä puhuttelevia. Lisäksi kuullaan muun muassa Järnefeltin kehtolaulu, Myrskyluodon Maija ja majesteettisen Bachin Air sekä Preludi ja Fuuga.

Illan yhteydessä Nurmon kirkon tapulissa on avoinna lähetyksen kirpputori kello 17–19.

– Tilaisuuden kolehti kerätään Ukrainan perhetyön hyväksi.

Monipuolinen harrastus

Seinäjoen seurakunnan runopiiri on työstämässä projektia Kahlil Gibranin tekstien pohjalta.

– Toteutamme cd-levyn, jossa runopiirin tulkitsemien runojen lisäksi kuullaan Heikki Koiviston juuri tätä kokonaisuutta varten säveltämää musiikkia, kertoo Maire Leppälä.

Seurakunnan runopiirissä on tällä hetkellä tusinan verran harrastajia, viime kaudella mukaan saatiin kolme uutta jäsentä. Pirkko Salmela on yksi piirin konkareista.

– Lausunta on monipuolinen harrastus, jossa voi kokea onnistumista taitojensa kehittymisestä.

Salmela iloitsee erityisesti siitä, että lausuntataiteelle on edelleen kysyntää eri tapahtumissa. Seurakunnan runopiiri on esiintynyt seurakunnan tilaisuuksien lisäksi muun muassa hääjuhlissa, koululuokille ja kerran jopa sukuseuran kokoontumisessa.

– Tämä ”Kauniisti kesäillassa” -tilaisuus ja Kouran kesäseurat ovat pitäneet piirin kiireisenä, syyskaudella aloitetaan harjoitukset joulukuun esiintymiseen, iloitsee Leppälä.

Wed Jul 27 09:19:00 EEST 2022