Kismusillat alkavat

Oma nuortenilta erityistä tukea tarvitseville 15–25-vuotiaille.

34_vko_Kismusillat_Tiina Pihlaja_kuvaaja Sarah Senf_DSC4074.jpg

Nuorisotyönohjaaja Tiina Pihlaja toivottaa erityistä tukea tarvitsevat nuoret tervetulleiksi Kismusiltoihin löytämään ja tapaamaan ystäviä.

Tällä viikolla alkavat Seinäjoen keskustassa Kismusillat erityistä tukea tarvitseville nuorille. Iltojen vetäjinä toimivat Tuki- ja osaamiskeskus Eskoon kehitysvammaistyön pastori Tuire Wuorijärvi ja Seinäjoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Tiina Pihlaja.

– Kokoonnumme kerran kuukaudessa keskiviikkoisin, ensimmäinen ilta pidetään 24. elokuuta kello 17–19. Iltoihin ei tarvitse ennakkoon ilmoittautua, mukaan voi tulla kauden aikana aina, kun se itselle sopii.

Kismusillat on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville 15–25-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Illoissa on aina ohjelmaa, kahvia ja yhdessäoloa.

– Kismuksen nuorisokahvila on päivittäin avoinna kello 17 saakka ja ajatuksena on, että Kismusiltojen päivinä se voisi olla avoinna niiden aikana. Nuorisokahvila aukeaa syyskuussa, katsomme asiaa silloin.

Uusia kavereita

Nuorisotyönohjaaja Tiina Pihlaja ja kehitysvammaistyön pastori Tuire Wuorijärvi ovat jo useana kesänä vastanneet Lapuan rovastikunnan yhteisestä erityistä tukea tarvitsevien nuorten rippikoulusta.

– Ahonniemeen kokoontuu kanssamme aina heinäkuussa noin viidentoista rippikoululaisen joukko, tänä vuonna ryhmän koko oli 11 nuorta, joista seitsemän seinäjokelaista.

Ajatus Kismusilloista oli ollut rippikoulua vetävän kaksikon mielessä jo pitkään, ja sai toteutussysäyksen tämän vuoden leiriläisen vanhempien toiveesta.

– Ennen riparia tapaamme leiriläisten perheet kotikäynneillä ja yhdessä kodissa pohdimme vanhempien kanssa, että erityistä tukea tarvitseville nuorille olisi hienoa saada omaa toimintaa seurakuntaan myös rippikoulun jälkeen.

Pihlaja toivoo, että Kismusillat olisivat nuorille oma, turvallinen paikka, jossa on hyvä olla ja josta voi löytää uusia kavereita.

– Kismusilloissa jokainen saa olla oma itsensä.

Kismusillat erityistä tukea tarvitseville nuorille

Kismus, Kalevankatu 12B, ke 24.8., 21.9., 26.10., 16.11. ja 14.12.2022 klo 17–19. Lisätiedot: tiina.pihlaja@evl.fi, 044 550 2693 ja tuire.wuorijarvi@evl.fi, 0400 167 901

seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat

Teksti: Kirsi Poltto