Pikkuhelppi auttaa lapsiperheen arjessa

Lastenhoitoa, kerhoilua ja yksilöllistä tukea vanhemmuuteen.

Lastenohjaajat Mari Näykki ja Päivi Kaunisto värikkään taulun edessä.

Seinäjoen seurakunnan Pikkuhelpissä mukana olevat lastenohjaajat Päivi Kaunisto ja Mari Näykki vinkkaavat, että vanhemmat voivat kysyä lastenhoitoapua esimerkiksi oman harrastuksen ajaksi. Kuva: Sarah Senf.

Monelle perheelle jo tutuksi tullut Seinäjoen seurakunnan Arkiapu on tästä syksystä alkaen Pikkuhelppi, joka on koko kirkon yhteinen nimi tälle yhä useammasta seurakunnasta löytyvälle maksuttomalle palvelulle.

– Syksyn toiminta on nyt alkanut ja Pikkuhelppi laajentunut Seinäjoella viiteen uuteen toimipisteeseen, apua on tarjolla seurakuntakodeilla sekä Seinäjoen keskusta-alueella että Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa, kertoo lastenohjaaja Päivi Kaunisto.

Pikkuhelppi on syntynyt niitä lapsiperhearjen tilanteita varten, joissa auttavat kädet ovat tarpeen.

– Pikkuhelppi mukautuu aina yhdessä sovittavan mukaan. Vanhempi voi tulla lapsen tai lasten kanssa vaikkapa kerhoilemaan, juttelemaan tai saamaan yksilöllistä tukea vanhemmuuteen. Ehkä suosituin vaihtoehto on ollut tuoda lapset hoitoon oman menon ajaksi.

Lastenohjaajat haluavat rohkaista vanhempia, että lasten hoitoon tuomiseksi ei tarvitse olla esimerkiksi lääkärikäynnin kaltaista aikataulutettua syytä.

– Vanhempi voi käyttää parituntisen Pikkuhelppiajan vaikka omaan harrastukseen tai kaupassa käyntiin. Ihana oli, kun eräs aviopari kertoi käyneensä yhdessä lounaalla – eräs vanhempi puolestaan jäi paikan päälle tekemään etätöitä, kuvailee Kaunisto.

Pikkuhelppiajan varaaminen

Pikkuhelppiaika varataan suoraan eri toimipisteiden ohjaajilta tekstiviestillä. Viestin saatuaan ohjaajat ottavat yhteyttä asian tarkemmaksi sopimiseksi.

– Ajat jaetaan tilausjärjestyksessä. Pääsääntöisesti Pikkuhelppi auttaa yhtä perhettä kerrallaan, mutta jos samaan ajankohtaan tulee kaksi tilausta, tiedustelemme molemmilta, sopiiko heille yhteinen aika, kertoo lastenohjaaja Mari Näykki.

Ajan voi varata jo hyvissä ajoin etukäteen.

Joku on hoksannut esimerkiksi ensin kysyä Pikkuhelppiä ja sitten vasta sopinut vaikkapa hammaslääkäriaikaa sen perusteella.

Sana hyödyllisestä Pikkuhelpistä on kiirinyt perheeltä toiselle, mutta aikoja on riittänyt hyvin. Moni lapsen kanssa kotona oleva on ollut iloinen myös siitä, että Pikkuhelpistä on saanut positiivisen kokemuksen hoitoon tuomisesta ja hoidossa olemisesta.

– Emme ole asettaneet hoitoon jääville ikärajaa, vanhempi osaa kyllä itse lapsensa valmiudet arvioida. Pääsääntöisesti hoidossa on ollut leikki-ikäisiä, nuorimmat noin vuoden vanhoja.

Pikkuhelppi toimii pääsääntöisesti sisätiloissa, mutta toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan voidaan myös ulkoilla.

– Ulkoilua varten sitten vain mukaan säänmukainen vaatetus – ja jos haluaa, voi mukaan pakata myös pienen välipalan, evääthän ovat monesti se joka reissun paras juttu, hymyilee Näykki.

Pikkuhelppi

• Maanantaisin klo 13.30–15.30 Eskoon ja Kultavuoren seurakuntakodit
  • Tiistaisin klo 13–15.30 Kertunlaakson seurakuntakoti
  • Keskiviikkoisin klo 13.30–15.30 Pohjan ja Karhuvuoren seurakuntakodit sekä klo 13.45–15.45 Ylistaron pappila ja Peräseinäjoen seurakuntatalo.

Lue lisää Pikkuhelpistä seurakunnan verkkosivuilta osoitteessa: seinajoenseurakunta.fi/pikkuhelppi

2022-08-25 14:01:00.0