Uusi ruutukerho leikki-ikäisille

Yhdessä toisten kanssa voi kerhoilla myös kotoa käsin.

Lastenohjaajat Janne Selin ja Marjo Koskela leikkikentän telineessä.

Lastenohjaajat Janne Selin ja Marjo Koskela vetävät Seinäjoen seurakunnan uutta välipalakerhoa. Molempien syksyn suosikkivälipaloihin kuuluvat tuoreet marjat. Kuva: Sarah Senf.

Seinäjoen seurakunnan suositut ekavauvakerhot saivat viime syksynä rinnalleen Teams-yhteyden kautta kokoontuvan Vauvat verkossa -kerhon. Näissä kerhoissa ensimmäistä kertaa vanhemmiksi tulleet voivat jakaa kokemuksiaan vauva-arjesta ja osallistua mukaviin toimintahetkiin yhdessä vauvojen kanssa.

– Ekavauvakerhot ovat maksuttomia ja niihin voi tulla jo odotusaikana. Kerho ei vaadi läsnäoloa joka kerta ja uudet osallistujat ovat tervetulleita mukaan, Teams-kerhoon ilmoittaudutaan seurakunnan verkkosivujen kautta, kertoo lastenohjaaja Mari Näykki.

Ilmoittautumisen jälkeen Vauvat verkossa -kerhon osallistujat saavat pienen kerhoilun aloituspaketin postitse kotiin ja osallistumislinkin sähköpostiin.

Tänä syksynä aloittaa myös uusi verkon välityksellä toimiva päiväkerho, Ruutukerho.

– Myös Ruutukerho on maksuton. Sen ohjelma on suunnattu 4–5-vuotiaille. Kerho toteutetaan Teams-sovelluksella.

Ruuduksi sopii kännykkä, tietokone tai tablettikoneet ja kerhoon ilmoittaudutaan seurakunnan verkkosivujen kautta.

Välipalakerho eskarilaisille Hyllykalliolla

Syksyn uutuus on myös Hyllykallion seurakuntakodilla aloittanut eskari-ikäisille suunnattu välipalakerho. Kerhossa lapset valmistavat itse välipalan yhdessä ohjaajien kanssa.

– Välipalakerho kokoontuu aina tiistaisin ja torstaisin kello 13–15 ja on lapselle maksuton, kun vähintään toinen vanhemmista kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon, sanoo lastenohjaaja Marjo Koskela.

Ryhmään otetaan noin kymmenen vuonna 2016 syntynyttä lasta. Kerhoon ilmoittaudutaan sähköisesti seurakunnan verkkosivuilla, jonka jälkeen ohjaajat ovat kotiin yhteydessä.

– Välipalakerhossa harjoitellaan yhdessä omatoimisuutta ja tavoitteena on, että lapset rohkaistuvat kokeilemaan uusia taitoja myös itsenäisesti kotona, kertoo lastenohjaaja Janne Selin.

Pikkuhelppi auttaa lapsiperheen arjessa

Monelle perheelle jo tutuksi tullut Seinäjoen seurakunnan Arkiapu on tästä syksystä alkaen Pikkuhelppi, joka on koko kirkon yhteinen nimi tälle yhä useammasta seurakunnasta löytyvälle maksuttomalle palvelulle.

– Pikkuhelppi on laajentunut Seinäjoella viiteen uuteen toimipisteeseen, apua on tarjolla seurakuntakodeilla sekä Seinäjoen keskusta-alueella että Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa, sanoo lastenohjaaja Päivi Kaunisto.

Pikkuhelppi on syntynyt niitä lapsiperhearjen tilanteita varten, joissa auttavat kädet ovat tarpeen.

– Vanhempi voi tulla lapsen tai lasten kanssa vaikkapa kerhoilemaan, juttelemaan tai saamaan yksilöllistä tukea vanhemmuuteen. Ehkä suosituin vaihtoehto on ollut tuoda lapset hoitoon oman menon ajaksi, kertoo lastenohjaaja Mari Näykki.

Pikkuhelppiaika varataan suoraan eri toimipisteiden ohjaajilta tekstiviestillä. Viestin saatuaan ohjaajat ottavat yhteyttä asian tarkemmaksi sopimiseksi. Ajat jaetaan tilausjärjestyksessä.

– Emme ole asettaneet hoitoon jääville ikärajaa, vanhempi osaa kyllä itse lapsensa valmiudet arvioida. Pääsääntöisesti hoidossa on ollut leikki-ikäisiä, nuorimmat noin vuoden vanhoja.

Tutustu toimintaan ja tule mukaan

• Ekavauvakerhot: maanantaisin kello 13.30-15.30 Pajuluoman seurakuntakoti | tiistaisin kello 13.30-15.30 Kultavuoren seurakuntakoti | torstaisin kello 13.30–15.30 Kertunlaakson seurakuntakoti ja Vauvat verkossa -kerho maanantaisin kello 14.30–15.30.
  • Ruutukerho 4–5-vuotiaille torstaisin kello 14.30–15.30.
  • Välipalakerho eskari-ikäisille tiistaisin ja torstaisin kello 13–15 Hyllykallion seurakuntakoti.
  • Pikkuhelppi: maanantaisin kello 13.30–15.30 Eskoon ja Kultavuoren seurakuntakodit | tiistaisin kello 13–15.30 Kertunlaakson seurakuntakoti | keskiviikkoisin kello 13.30–15.30 Pohjan ja Karhuvuoren seurakuntakodit sekä kello 13.45–15.45 Ylistaron pappila ja Peräseinäjoen seurakuntatalo.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: seinajoenseurakunta.fi/lapset-ja-perheet

Lomakkeen alareuna