Pyhäinpäivän tapahtuma koko perheelle

Yhteisellä hautausmaakäynnillä muistetaan poisnukkuneita läheisiä.

_DSC6698.jpg

Lasten pyhäinpäivätapahtuman rastiradan yksi lähtöpiste on Törnävän kirkon muualle haudattujen muistomerkillä. Kuvaaja: Sarah Senf.

Tulevana lauantaina 5.11.2022 vietetään pyhäinpäivää, jolloin muistetaan poisnukkuneita läheisiä. Suomessa perinteinen tapa on käydä hautausmaalla ja viedä edesmenneiden läheisten haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia.

Seinäjoella, Törnävän hautausmaalla, järjestetään nyt toista kertaa koko perheelle tarkoitettu Lasten pyhäinpäivä -tapahtuma.

– Hautausmaalla voi kiertää pienen reitin, jonka varrella löytyy toiminnallisia rasteja, muun muassa kynttilän sytyttäminen ja eläinten bongausta, kertoo pastori Anna Merivirta.

Kierrokselle voi lähteä muualle haudattujen muistomerkin läheisyydestä tai uurnalehdon enkelipatsaan luota.

– Paikan päällä saa mukaan kartan, joka löytyy myös seurakunnan verkkosivuilta tulostettavaksi tai käytettäväksi puhelimessa.

Tapahtuma järjestetään kello 16–19. Hautausmaan enkelipatsaalla voi tasatunnein osallistua virsilauluhetkiin, isossa kappelissa on tarjolla lämmintä mehua ja piparkakkuja.

– Marraskuinen iltapäivä on jo hämärä ja illalla pimeää, oma taskulamppu kannattaa ottaa mukaan ja sitten sen avulla seurata reitin varrella olevia enkelikylttejä.

Hautausmaalla on tapahtuman ajan tavattavissa seurakunnan työntekijöitä.

– Meidän kanssamme voi jutella kaikesta ja erityisesti jos lapsilla herää pyhäinpäivään liittyen surua ja kuolemaa koskevia kysymyksiä.

Toivon ja lohdun säveliä

Seinäjoen seurakunnan joka alueella järjestetään kirkossa perinteiset pyhäinpäivän muistohetket, joissa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden nimet. Muistohetki on Nurmon kirkossa ja Kitinojan kirkossa kello 15, Törnävän kirkossa kello 17, sekä Peräseinäjoen ja Ylistaron kirkossa kello 18.

– Nurmon kirkkopihalla on lisäksi hautausmaalla käydessä mahdollisuus kello 16 alkaen pysähtyä lämpimän glögin äärelle, paikalla on seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia, kertoo diakoniatyöntekijä Kati Latikka.

Pyhäinpäivänä on mahdollisuus myös hiljentyä Tuomasmessujenkin musiikin tekijänä tunnetun Petri Laaksosen konsertissa, jossa kuullaan toivon ja lohdun säveliä Lakeuden Ristissä kello 13 alkaen. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmalehtisen tuotot käytetään seurakunnan vapaaehtoistyön tukemiseen.

Pyhäinpäivän tapahtumakartan saat tästä:  Pyhäinpäivän lastentapahtuman karttaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Oct 31 11:14:00 EET 2022