Nyt on aika hakea kummijoukkueeksi

08_kummijoukkueet_matti-pihlaja_002_©_Matti-Hautalahti_Ilkka.jpg

Nuorisotyönohjaaja Matti Pihlaja kertoo, että seurakunnalle on tärkeää voida tarjota kummijoukkueelle sekä osaamistaan että seurakunnan tiloja käyttöön.

Ensi vuoden kummijoukkueeksi hakeminen on nyt käynnissä. Seinäjoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Matti Pihlaja on ollut mukana kummijoukkuetoiminnassa vuodesta 2010 lähtien.

– Olen oppinut valtavasti eri lajeista, sekä tavannut vuosien saatossa suuren määrän lapsia, Pihlaja kiteyttää.

Yhteistyön sisältö ja toteuttaminen rakennetaan jokaisen joukkueen kanssa yhdessä.
– Tekeminen on ollut monipuolista ja hyvin antoisaa. Seurakunnan nuorisotyönohjaajat ovat kasvatusalan asiantuntijoita.

– Haluamme ja voimme tarjota konkreettista apua. Viime kesänä olin itse yhtenä huoltajista joukkueen mukana pesäpalloleirillä Sotkamossa.

Kummijoukkuetoiminnasta voi olla hyötyä myös silloin, jos ryhmässä on pulmia ratkottavana.

– Pystymme käsittelemään ryhmädynamiikkaa ja yritämme omalta osaltamme auttaa ryhmän johtoa siinä, että ryhmähengen saisi paremmin toimimaan.

Tämän vuoden Kummijoukkue oli Seinäjoen Maila-Jussien 2010 syntyneiden poikien pesäpallojoukkue SMJ P10.
– Päätimme hakea joukkueeksi, sillä ajattelimme, että tämä auttaisi joukkuetta yhtenäisemmäksi, joukkueenjohtaja Jari Hovila muistelee hakemista vuoden takaa.

Kummi Matti Pihlaja on ollut mukana harjoituksissa ja peleissä, leirillä Sotkamossa ja muutenkin mukana ryhmän toiminnassa.
– Osalle lapsista Matti oli jo entuudestaan esimerkiksi seurakunnan kerhojen kautta tuttu, ja kaiken kaikkiaan vuosi meni hienosti.

Tykätty kummijoukkueleiri

Jokaisella joukkueella on Pihlajan mukaan ollut luonnollisesti oman kilpailukauden mukaan rakentuva aikataulu ja toiminnat, jotka ovat vaihdelleet lajin ja ryhmän jäsenten iän ja urheilullisten tavoitteiden mukaisesti.

– Yksi yhteinen asia on kuitenkin kaikilla joukkueilla ollut. Olemme järjestäneet kummijoukkueleirin Honkiniemen leirikeskuksessa viikonlopun ajan.

Jotkut joukkueet ovat halunneet unohtaa lajinsa tuon viikonlopun ajaksi ja keskittyneet kokonaan vapaa-ajan viettoon yhdessä. Toiset ovat halunneet sisällyttää leiriin myös lajiasioita.

– Tulee lämmin tunne, kun saa kokea, että toiminta ja yhteistyö on ollut onnistunutta ja tykättyä.

Kummijoukkuehaku 2023

Seinäjoen seurakunnan Kummijoukkue 2023 -paikka on nyt haettavana. Seinäjoen seurakunta tukee lasten ja nuorten liikuntaa valitsemalla vuosittain kummijoukkueen. Kummijoukkueeksi toivotaan noin 12–14-ikäisten joukkuetta. Kummijoukkueeksi haetaan vapaamuotoisella anomuksella, johon toivotaan kuvausta joukkueesta sekä yhteystiedot henkilöistä, jotka hoitavat joukkueen asioita. Hakemus tulee toimittaa 16.12.2022 mennessä osoitteeseen Seinäjoen alueseurakunta/Kouluikäiset, Ala-Kuljun katu 1 A, 60100 Seinäjoki tai matti.pihlaja@evl.fi . Kuoreen/ viestiin maininta ”Kummijoukkue 2023”. Tarkempaa tietoa toiminnasta antaa Matti Pihlaja p. 040 508 3802.

Kuva: Matti Hautalahti

Thu Dec 01 15:46:00 EET 2022