Arkihuolesi kaikki heitä

Hengähdä hetki yhteisessä pöydässä.

49_vko_Maire Leppälä_Sarah_Senf-5848 kopio.jpg

Maire Leppälä (kuvassa vihreässä huivissa) gospeloratorio Lakeuden Valossa Jaakobin äidin Marian roolissa. Kuvaaja: Sarah Senf.

Seinäjoen seurakunnan Naisten aamiaisella on tulevana lauantaina mahdollisuus jouluvalmisteluiden keskellä ottaa itselleen hetki omaa aikaa ja levähtää valmiin pöydän ja runouden äärellä.

– Kun syksyllä aloitimme seurakunnan runopiirissä harjoitukset tätä tilaisuutta varten, tuntui, että teema ”Arkihuolesi kaikki heitä” valitsi juuri tähän ajankohtaan aivan kuin itse itsensä, hymyilee runopiiriä vetävä Maire Leppälä.

Leppälän lausuntasyksy on ollut kiireinen myös Lakeuden Ristissä marraskuussa ensi-iltansa saaneen gospeloratorio Lakeuden Valon draamaharjoitusten johdosta, rooli Jaakobin äitinä Mariana oli mieluinen.

– Oli hienoa saada olla osa näin merkittävää tuotantoa. Olemme saaneet paljon kyselyitä siitä, tullaanko teosta vielä näkemään uudestaan, ja suunnitelmia tulevalle pääsiäiselle on olemassa, hän paljastaa.

Naisten aamiainen on kiireetön hetki

Naisten aamiaistilaisuuden ohjelma koostuu joulun valmisteluun ja joulun erilaisiin tunnelmiin liittyvistä teksteistä ja lauluista.

– Koska ollaan itsenäisyyspäiväviikolla, mukana on myös itsenäisyyteen ja sotaan liittyvää materiaalia, kertoo Maire Leppälä.

Tilaisuuden runot ovat sekä paikallisten taitajien kuten Helena Viertolan ja Rauha Knuuttilan tekstejä, että tunnettuja ja rakastettuja klassikoita, mukana muun muassa Kailas, Heilala ja F.E. Sillanpää.

– Pianossa kuullaan Mikko Seppästä, säestää laulut ja soittaa tilaisuuden lopuksi valitsemansa kappaleen.

Seinäjoen seurakunnan Naisten aamiaiset tarjoavat kerran kuukaudessa kiireettömän lauantaisen hetken Hyllykallion seurakuntakodilla. Tilaisuuden aluksi nautitaan aina hotelliaamiaisen tyyppinen aamupala, jonka jälkeen annetaan vuoro vierailijalle.

Mukaan seurakunnan runopiiriin

Seinäjoen seurakunnan runopiiri kokoontuu joulutauon jälkeen taas maanantaista 9. tammikuuta alkaen aina parillisina viikkoina kello 16 Seinäjoen seurakuntakeskuksessa.

– Aloitamme tuolloin harjoitukset seuraavaan suurempaan esiintymiseemme, joka on maaliskuussa seurakunnan ikäihmisten ryhmän Hopeatiistain kokoontumisessa.

Uudet harrastajat ovat lämpimästi tervetulleita joukkoon.

– Ota mielirunojasi mukaan, tai tule muuten vaan. Jaamme kokemuksiamme, opimme toisiltamme ja tutustumme runoilijoiden elämäntarinoihin.

Seurakunnan runopiirissä on tällä hetkellä kymmenkunta harrastajaa ja lausuntataiteelle edelleen kysyntää eri tapahtumissa.

– Seurakunnan runopiiri muun muassa järjestää runotapahtumia Lakeuden Ristin kappelissa sekä runo- ja musiikki-iltoja ja osallistuu kesäseuroihin.

Hengähdä hetki yhteisessä pöydässä

La 10.12. klo 10 Naisten aamiainen, Hyllykallion srk-koti, srk-sali. Tarjoilu 5 €.

Ma 12.12. klo 19 Miesten joulujuhla, Nurmon srk-koti, srk-sali. Jouluateria klo 18. Kolehti.

2022-12-07 13:19:00.0