Seinäjoen seurakunnan hautausmaiden kynttiläjäte kierrätetään

Ympäristöystävällisyys otetaan huomioon kaikessa Seinäjoen seurakunnan toiminnassa.

vko_52_Ala Kuljunkadun jouluvalot_kuvaaja Sarah Senf_netti.jpg

Adventin ja joulun aikaan Lakeuden Ristin ja Kirkonkrannin virastotalon välisellä Ala-Kuljunkadulla viisi lehmusta on koristeltu oksistoa myötäilevin led-nauhoin ja valopalloin. Kuva: Sarah Senf

Moni haluaa myös joulun ja uudenvuoden aikaan muistaa poisnukkunutta läheistään sytyttämällä haudalle kynttilän. Palaneet kynttilät on hyvä käydä mahdollisimman pian huolehtimassa keräyssäiliöihin, joiden kautta ne päätyvät kierrätykseen.

‒ Seinäjoen seurakunnan hautausmailla on syväkeräyssäiliöt, joihin laitetaan poltettavaksi tarkoitettu jäte. Jätelajitteluasemalla materiaali murskataan ja siitä erotellaan lasi ja metalli. Loput poltetaan energialaitoksilla, joten kaikki kynttiläjäte menee kierrätykseen, kertoo puistopäällikkö Esko Karttunen.

Seurakunnan hautaustoimi kerää kynttilät yhteisiltä muistomerkeiltä, kuten muualle haudattujen muistomerkiltä ja muistolehdon yhteismuistomerkiltä. Omaisten vastuulla on kerätä sukuhaudoille tuodut kynttilät.

‒ Suositeltavia ovat esimerkiksi lyhtyyn sijoitetut öljykynttilät, joilla on pitkä paloaika pienestä koosta huolimatta ja joista kertyy vähemmän jätettä.

Mikäli omaiset asuvat kaukana tai haudan hoito on hankalaa esimerkiksi liikuntarajoitteen vuoksi, on seurakunnan kanssa mahdollista tehdä sopimus haudan hoidosta.

‒ Hoitosopimuksen voi valita tietyksi ajanjaksoksi ja tietyn laajuisena. Myös kynttilöiden viennin voi ottaa sopimukseen mukaan, vaihtoehtoisia ajankohtia ovat pyhäinpäivä, jouluaatto ja uudenvuodenaatto.

Hautausmailla ympäristöystävällinen led-valaistus

Puistopäällikkö Esko Karttunen kertoo, että Seinäjoen seurakunnan hautausmaiden valaistuksen uudistushanke saatiin valmiiksi seurakunnan kaikilla viidellä hautausmaalla viime vuoden syksyllä.

– Peräseinäjoen, Ylistaron, Nurmon ja Törnävän hautausmaille vaihdettiin yhteensä 160 valaisinta. Lisäksi pysäköintialueille vaihdettiin 30 valaisinta.

Vanhoihin elohopealamppuihin verrattuna led-valaistus on huomattavasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Ledit ovat kestäviä ja siten pitkäikäisiä ja niiden avulla saavutetaan 60–70 prosentin säästö sähkönkulutuksessa perinteiseen valaistukseen verrattuna.

– Energian säästö perustuu sekä led-lamppujen toimintaperiaatteeseen että säädeltävyyteen. Uusi ohjausjärjestelmä käynnistää valaistuksen hämärän tullessa. Liiketunnistimet reagoivat liikkeeseen alueella ja valaistus kirkastuu – kun liikettä ei ole, valaistus vastaavasti himmenee. Myös lumi vaikuttaa valaistuksen tehotasoon, koska se heijastaa valoa.

Valaistuksen muutoshanke toi tullessaan myös aivan uutta valoa kaupungin keskustaan.

– Adventin ja joulun aikaan Lakeuden Ristin ja Kirkonkrannin virastotalon välisellä Ala-Kuljunkadulla viisi lehmusta on koristeltu oksistoa myötäilevin led-nauhoin ja valopalloin. Valaistus luo tunnelmaa nostamalla talviasuiset puut paremmin esille vuoden pimeimpään aikaan.

Seurakunta mukana Astetta alemmas -kampanjassa

Seinäjoen seurakunnan ympäristötyöryhmässä mukana oleva puistopäällikkö Esko Karttunen kertoo, että seurakunta pyrkii ottamaan ympäristökysymykset huomioon kaikessa toiminnassaan.

– Seurakunnallemme myönnettiin kirkon ympäristödiplomi ensimmäisen kerran 16. joulukuuta 2008 ja se auditoidaan aina viiden vuoden välein.

Kirkon oma ympäristöjärjestelmä, kirkon ympäristödiplomi, perustettiin vuonna 2001. Se on seurakuntia varten kehitetty työkalu ympäristövastuun toteuttamiseen seurakunnan työssä ja toiminnassa.

– Ympäristövaikutukset koskettavat kaikkea seurakunnan toimintaa ja on otettava huomioon muun muassa rakentamisessa, kiinteistönhoidossa, jätehuollossa ja metsänhoidossa.

Viime vuoden helmikuussa Seinäjoen seurakunta palkittiin pitkäjänteisestä ympäristötyöstään Seinäjoen kaupungin Kultajyvä-ympäristöpalkinnolla.

Seinäjoen seurakunta on mukana myös valtakunnallisessa Astetta alemmas -energiansäästökampanjassa.

– Tilojen sisälämpötilaa on laskettu yhdellä asteella koko seurakunnan alueella ja valaistusta vähennetty muuttamalla sisä- ja ulkovalaistuksen aikaohjelmia lyhyemmiksi.

Lue lisää: seinajoenseurakunta.fi/kestavakehitys

2022-12-28 14:53:56.0