Kesätöitä haetaan nyt

Kesätöiden hakuaika on nyt. Seurakunnalla on tarjolla monenlaista tekemistä.

6_vko_Heli Lavila_kuvaaja Jenna Koivisto_lukkariin.jpg

Henkilöstöpäällikkö Heli Lavila kannustaa nuoria hakemaan kesätyötä rennosti omina itsenään.

Teksti: Hannele Norja
Kuva: Jenna Koivisto

Seinäjoen seurakunta työllistää kesän aikana kymmeniä nuoria. Paikkoja on avoinna ainakin leirikeskuksen vastaanotossa, keittiötoimessa sekä hautausmaa- ja puistotoimessa.

– Kesädiakoniatyöntekijän olisi hyvä olla alan opiskelija, mutta valtaosaan muista kesätyöpaikoista ei vaadita erityistä koulutusta tai kokemusta, kertoo henkilöstöpäällikkö Heli Lavila Seinäjoen seurakunnasta.

Seurakunnassa halutaan kesätyöntekijän pääsevän käsiksi työelämään positiivisen kokemuksen kautta. Ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hakevan on hyvä kertoa taidoistaan ja vahvuuksistaan esimerkiksi omien harrastustensa kautta.

– Siihen ei kannata jämähtää, että aikaisempaa työkokemusta ei ole. Toisena tärkeänä asiana Lavila pitää huolellista vastaamista hakuilmoitukseen. – Joka paikkaan ei kannata lähettää samaa hakemusta eli vastataan nimenomaan siihen, mihin ollaan hakemassa. Virheetön teksti antaa huolellisen vaikutelman.

Jännittäminen tavallista

Ensimmäinen työpaikkahaastattelu saattaa jännittää.

– Ei se haittaa, aikuisiakin se tilanne jännittää, Lavila vakuuttaa.

Varmuutta haastatteluun antaa, jos tutustuu yritykseen tai organisaatioon edeltä käsin. Myös vanhempien kanssa kannattaa keskustella ja hakea tukea.

– On selkeä aktiivisuuden osoitus, jos hakija tietää jotain siitä organisaatiosta, mihin on hakemassa.

Reippaasti ja vastuullisesti

Ensimmäinen kesätyöpaikka ei aina ole unelmien työ. Työkokemusta kannattaa silti kerryttää kesätöillä.

– Vaikka työ ei tuntuisi omimmalta, mutta sen tekee reippaasti ja vastuullisesti, on se aina askel eteenpäin. Kaikista kesätöistä ei tarvitsekaan tykätä, mutta käyttäytyä pitää osata. Iloinen ja ystävällinen asenne on hyvä pitää mielessä.

Lavilan mukaan työnantaja- asenne on viime vuosien saatossa muuttunut. Työntekijöitä ei ole pilvin pimein saatavilla.

– Myös työnantajan tulee käyttäytyä hyvin ja kohdella nuoria arvostavasti. Kaikki hakijat ovat tärkeitä ihmisiä.

Kesätyöt

• Seinäjoen seurakunnassa on kesätöitä muun muassa hautausmaa- ja puistotöissä, kiinteistötoimessa, lähetyssopen myyjänä ja kirkkojen oppaana.
  • Kaikki avoimet kesätyöpaikat ja sähköinen haku löytyvät kirkkorekry.fi

2023-02-08 10:35:35.0