Uutislistaukseen

Myös yhdessä voi olla hiljaa

Seinäjoen seurakunnan Hiljaisuuden toiminta on vastavoima kiireelle ja tietotulvalle.

vko 10_hiljaisuuden toiminta_©_matti-hautalahti_ilkka_lukkari (1).jpg

Ystävyyden ikonin kuvan tapaan myös sairaalapastori Tarja Autio ja seurakuntapastori Marjo Niskanen kulkevat hiljaisuuden retriiteissä ihmisten rinnalla. Koptilainen ikoni kertoo myös Jeesuksen kulkevan aina meidän rinnallamme.  

Kuvaaja: Matti Hautalahti

Taizé-hetket ja hiljaisuuden retriitit ovat levon paikkoja.
-    Piirin kirkossa järjestettävissä Taizé-hetkissä puhuu hiljaisuus ja rukous. Raamatun tekstit, hiljaisuus, rukouslaulut ja rukoukset vuorottelevat. Rukouslaulut ovat yksinkertaisia ja helppoja oppia, sairaalapastori Tarja Autio sanoo. 

Taizé-hetkien ohjelma kestää puolisen tuntia. 
-    Sen jälkeen on mahdollisuus jäädä vielä iltateelle. Kenellekään ei tarvitse puhua mitään, mutta mahdollisuus keskusteluun on myös järjestetty, Nurmon kappeliseurakunnan seurakuntapastori Marjo Niskanen toteaa.

Tilaisuuteen tulevilta ei kysytä mihin kirkkokuntaan kuuluu tai mihin uskoo. 
-    Kaikki ovat tervetulleita sellaisena kuin ovat. Ilmapiiri on hyväksyvä, Niskanen vakuuttaa.

Vastaa rauhan ja levon kaipuuseen

Jeesus sanoo opetuslapsilleen: ”Lähtekää mukaan johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.”
-    Tästä Markuksen evankeliumin kohdasta löytyvät hiljaisuuden retriitin asetussanat, Autio sanoo.
Hän uskoo ihmisillä olevan kaipuu oman hengellisyyden tutkimiseen, Jumalan läsnäolon ja rauhan löytämiseen. On hyvä lähteä hetkeksi pois arjen pyörityksestä ja turhista virikkeistä.
-    Omien ajatusten ja oman elämän kanssa oleminen on tärkeää, mutta myös rukousyhteys, yhdessä rukoileminen, Niskanen lisää.
Retriitissä Raamatun tekstit, rukoukset ja virikepuheet voi jokainen liittää omiin mietteisiinsä ja ajatuksiinsa. Kun tilaa ei täytetä puheella, aistit herkistyvät. Hiljaisuus auttaa kuulemaan ja näkemään ympäristöä. Retriittitila pyritään aina tekemään kauniiksi, myös hyvä ruoka ja oma rauhallinen huone ovat tärkeitä.

Turvallisesti ja hiljaa yhdessä

Hiljaisuuden retriitti sopii kaiken ikäisille aikuisille. Voi tulla turvallisesti yhteiseen hiljaisuuteen omana itsenään.
-    Kaikkiin elämäntilanteisiin se ei silti välttämättä sovi, esimerkiksi suurten kriisien keskellä elävälle viikonlopun hiljaisuus voi liian rankka kokemus, vaikka keskusteluihin ohjaajien kanssa olisikin mahdollisuus, Niskanen sanoo. 
Turvallisuutta voi tuoda myös se, että itseään ei tarvitse esitellä, toisten nimiä ei kysellä, eikä jälkikäteen tarvitse kertoa palautetta.
-    Voit tulla ja lähteä, mitään ei tarvitse osata, ja uskoa saat omalla tavallasi. Hiljaisuuden retriitissä olet silti aina merkityksellinen, Autio vakuuttaa.


Hiljaisuuden toiminta

  • Noin puoli tuntia kestäviä Taizé-hetkiä pidetään kerran kuukaudessa Piirin kirkossa. 
  • Seinäjoen seurakunta järjestää 2023 kolme hiljaisuuden retriittiä leirikeskuksissaan.
    Huhtikuun retriitin ilmoittautuminen avautuu 13. maaliskuuta.
     

Lisätietoja: seinajoenseurakunta.fi/hiljaisuuden-toiminta

Tarja Autio
Tarja Autio
sairaalapastori
Seinäjoen keskussairaala, Hanneksenrinne 7
60220 Seinäjoki
Marjo Niskanen
Marjo Niskanen
Seurakuntapastori
Nurmontie 3
60550 Nurmo

2023-03-08 12:29:00.0